Nyttigaste valen på julbordet

Julens festligheter står för dörren, och ska man ta sig igenom december på ett så hälsosamt sätt som möjligt gäller det att ligga steget före och göra smarta val. För att underlätta för dig har vi listat julmaten som bör vara basen på din tallrik, sedan toppar du såklart med dina lite mer onyttiga favoriter – det är ju ändå jul!

Följer du en speciell kosthållning är det såklart inte säkert att just den här listan passar dig, men här är de generellt mest hälsosamma valen som låter dig njuta av julens godsaker samtidigt som du blir behagligt mätt och får i dig så vitaminrik och ren mat som möjligt.

God jul!

Hälsosammaste valen på julbordet

Rödbetor

Rödbetor är supernyttigt. Exempelvis bidrar de till bättre cirkulation, lägre blodtryck, förbättrad prestationsförmåga, högre ämnesomsättning och muskelfunktion. Hemgjord rödbetssallad ger en mycket fräschare och matigare känsla än köpt och funkar dessutom finfint som grönt (rött…) tillbehör till olika rätter under mellandagarna.

Kål

Kål är riktig superfood med gott om C-vitamin, antioxidanter och fibrer. Visst är det gott med sauterad brun- och rödkål, stuvad grönkål eller grönkålspaj, men de tillagas med en hel del smör och sirap, så nöj dig med en portion och frossa istället på en krispig och fräsch sallad med rå röd- och grönkål som bas. Vi vågar lova att det ger julbordet ett lyft.

Passa också på att använda den supernyttiga grönkålen till andra recept under julhelgerna; till exempel grönkålspesto, soppa och grönkålschips. Och den som inte gillar brysselkål har ofta inte fått det rätt tillagat. Lagom tuggmotstånd, lättstekt med en gnutta honung och salt är det ett perfekt grönt inslag på julbordet.

Citrus

Frossa i citrusfrukter över julhelgerna och boosta immunförsvaret med C-vitamin. Glöm inte heller att använda dem i maten – apelsin- eller clementinklyftor passar perfekt i en julsallad med kål, äpple och nötter!

Lax och sill

Fet fisk innehåller mycket mättande protein och omega 3 som är bra för hjärta och kärl samt för hjärnans utveckling. Omega 3 är också bra för hår, hud, syn och mycket mer. Lax är också rikt på D-vitamin vilket vi alla behöver tanka upp så här på vinterhalvåret. För hälsans skull bör du välja inkokt eller ugnsbakad lax framför den gravade som innehåller en hel del socker och salt.

Sillen innehåller dock tyvärr ofta en hel del socker, och se upp för de krämiga inläggningarna som ofta också innehåller en del fett. Bäst är sillar med klart spad.

Potatis

Potatis är mättande, energisnålt och innehåller C-vitamin, vitamin B6, kalium, järn och fibrer.

Ägg

Vår mesta superfood! Ägg innehåller mycket protein, bra fett och livsviktiga vitaminer och mineraler. De är dessutom en bra källa till D-vitamin.

Lutfisk

Lutfisk är ett nyttigt och magert val. Ta det lugnt med såsen bara!

Julskinka

Svenskarnas favorit på julbordet är ett magert val om man tar bort svålen. För den som vill äta mindre kött finns flera olika vegetariska alternativ  – varför inte griljera kålrot? 

Hemlagade köttbullar

Köttbullar är nog något av det som är mest värt att göra eget under julen. Köpta köttbullar smakar sällan jul på samma och innehåller ofta mycket tillsatser och haltande köttmängd. 

Rotfrukter

Rotfrukter passar perfekt till julens smaker. Lasta in en plåt med blandade rotfrukter i ugnen under mellandagarna, jättegott till framförallt köttbullar och skinka. 

Nötter

Nötter är riktiga små powerpaket! Nötätare har lättare att hålla vikten, enligt studier. Forskning har också visat att de som äter nötter 1-4 gånger i veckan minskar risken för att dö i hjärtsjukdom med 25 procent. Äter man nötter fler än fem gånger i veckan minskar risken med 50 procent. Olika nötter innehåller olika halt av näringsämnen och vitaminer, variera sorterna så får du i dig lite av varje. Men det räcker med en liten näve per dag, så överdosera inte, nötter är också ganska kaloririka.

Sött då?

De flesta av oss vill inte avstå sötsaker helt under julen. Men sällan har man så goda möjligheter att äta hemgjort godis som under julen. Hemgjort är inte bara godare och ger dig en möjlighet att kontrollera vad som är i, många av julgodisarna är dessutom baserade på ”bra” saker som nötter, mörk choklad och torkad frukt.

Hälsosam jul – 4 viktiga punkter

  • Ät och njut av det du verkligen tycker om och längtar efter på julbordet. Men nöj dig med en lagom portion och se till att njuta medan du äter det och kasta inte in det i farten.
  • Det kanske allra viktigaste för hälsans skull är att inte överäta under flera julbord eller slentrian-äta godis i flera veckor bara för att det är jul.
  • Glöm inte att röra på dig, en promenad med släkten är minst lika trevligt som att ligga i soffan tillsammans.
  • Även om vi tipsar om att hemgjort i många fall är hälsosammare – glöm inte att hälsa också är att stressa av och varva ner under julen. Prioritera vad som är viktigast för dig.

Läs mer:

Gör sallad till julbordet – recept från Per Morberg

Här är populära julgodiset som innehåller palmolja

Så minskar du stressen inför jul – 7 smarta tips

Källa: Livsmedelsverket, MåBra, Baaam.