Streams, endorsements och kanske hamburgerreklamer,

Att musikbranschen är under ständig förvandling och devalvering är ingenting nytt, men samtidigt är det svårare än någonsin att försörja sig på sitt artisteri. Till råga på allt har coronapandemin adderat ytterligare en utmaning, när konsertintäkterna försvunnit.

Redan före pandemin fick dock artisterna slåss för att få rättmätig ersättning. Men hoten om bojkott av Spotify, som bara genererar ören för varje streamad låt, stannar vid just hot – musikjätten har sådant marknadsmonopol att inte ens världsstjärnor har råd att lämna plattformen.

För en artist som slår igenom på 20-talet är det omöjligt att tänka sig en värld där skivförsäljningen var allt för artisterna, och där det fanns enorma pengar att hämta i att kränga plattor.

I årets Så mycket bättre är mötet mellan generationerna tydligt. Medan Benjamin Ingrosso och Silvana Imam aldrig har släppt album där försäljningen av fysiska skivor varit något att bry sig om, så ligger artister som Lisa Nilsson, Plura Jonsson och Jakob Hellman bakom några av de mest sålda skivorna i moderna Sverige.

Pluras långa väg till en bästsäljare

För Plura Jonsson och hans Eldkvarn var vägen till bästsäljaren lång. När de 1988 släppte albumet Kungarna från Broadway hade bandet redan existerat i 17 år, och har 11 studioalbum i bagaget. De hade då successivt byggt upp populariteten med de föreliggande skivorna Utanför lagen och Himmelska dagar, efter en turbulent tid med sprickor i bandet som lett till ombildningar.

Kungarna från Broadway och framförallt monsterhitten Kärlekens tunga ger bandet ett stort genomslag – albumet blir Eldkvarns första guldskiva, och genererar senare priser på Grammisgalan. Men i efterhand har Plura Jonsson insett att han egentligen var rätt olycklig under framgångsåren, och inte heller uppskattade hur bra det gick.

–Det var en väldigt turbulent tid, när man var ute mycket i svängen. Jag upplevde det inte så då, men kände mig ganska ensam och så där, och så dövade man det med att gå på krogen och vara ute i karusellen. Att det gick så bra tog jag bara för givet, man tänker det alltid kommer vara så, det är ju jäkligt kaxigt. Sen sjönk ju vår popularitet på 90-talet.

I dag är det många som förknippar Plura Jonsson med hans medverkan i Så mycket bättre, och kanske framförallt de olika matlagningsprogrammen han haft i tv de senaste åren. Även om guldalbumet från 1988 blev en nytändning för bandet, är det först efter Så mycket bättre som Plura känner att han och Eldkvarn har blivit folkliga. När han hade varit med i premiärsäsongen valde hans skivbolag att trycka upp en dubbel samlingsskiva – som sedan sålde platina flera gånger om.

­–Det var ett väldigt genomslag för mig och Eldkvarn. Så mycket bättre gjorde att vi fick göra extraspelningar, och fick ett uppsving. Då var man också lite äldre och kunde se lite nyktert på det. Jag var nästan skrämd ibland. Man satt och signerade efter spelningarna och folk var helt vilda och slet i en. Ibland var man nästan gråtfärdig, berättar han.

Plura Jonsson och Eldkvarn.

Plura och hans Eldkvarn.

Under 80-talet lärde Plura Jonsson känna Mauro Scocco, efter att de två uppträtt tillsammans på en välgörenhetskonsert. Scocco körade på Eldkvarns skiva Himmelska dagar, som senare belönades med en Grammis, och när bandet skulle spela in Kungarna från Broadway var det just Scocco som kom att producera det framgångsrika albumet.

–Han är väldigt produktiv, säger Plura Jonsson om sin vän, som han också har gjort många av sina populära matlagningsprogram med.

Enorma framgångar för Himlen runt hörnet

När Lisa Nilsson, några år efter Kungarna från Broadways framgångar, kom att göra ett raketgenombrott var Mauro Scocco åter igen inblandad i smeten. Ratata-sångaren skrev alla låtar på Nilssons tredje album, Himlen runt hörnet, som senare belönades med både en Grammis och en Rockbjörn.

I dag har Himlen runt hörnet sålts i 450 000 exemplar – men Lisa Nilsson har en ambivalent inställning till sitt bästsäljande album.

–Det var en spännande tid såklart, och omvälvande på många sätt. Men jag är ganska trött på den tiden, nu för tiden. Det gav massa vinst i form av etablering, folklighet och inkomster, men sen kom det snabbt ganska mycket oönskade konsekvenser i bagaget, som inte var min grej. Jag trivdes inte med den typen av kändisskap, säger Lisa Nilsson.

Till en början gav dundersuccén henne precis den typ av bekräftelse hon just då önskade sig, och Nilsson liknar framgången med att vara den populära tjejen i skolan

–Man blir fett bekräftad, och när man är ung vill man ha den sortens bekräftelse – etta på listan, poppis i klassen-känslan, för det hade jag inte upplevt innan.

Lisa Nilsson var fast i rollen

Men när artisten ville gå vidare, prova andra uttryck och fortsätta utvecklas i sitt konstnärskap kände hon sig i stället hämmad av den forna framgången. Förväntningarna på att hon skulle fortsätta på samma bana var omfattande, både från media och allmänheten. –Det är som att ha en slags följeslagare, en polare där man känner att ”vi har haft vår tid, nu vill jag leka med andra”, men så hänger den efter och tycker att man fortfarande är bästa vänner. Det har i perioder varit väldigt begränsande. Jag blev både bakbunden och fick alla dörrar öppna samtidigt, säger Lisa Nilsson.

Trots förväntningarna fortsatte Lisa Nilsson leta sig in i nya områden – hon spelade teater på Statsteatern, sjöng i jazzband och med stora orkestrar, och har i dag tagit tillbaka makten över sitt eget artistiska uttryck. Oavsett om hon är med i Så mycket bättre, spelar in skivor i Brasilien eller uppträder på jazzfestival så upplever hon att hennes fans uppskattar alla olika delar av henne.

–Jag lever parallella liv. Ett i verkligheten med en publik som följer mig lojalt över lång tid, och har helt andra uppfattningar om vad som är mina största låtar. Det folk vill se på scen är inte nödvändigtvis det som spelas i radio. Min trogna publik ser inga problem eller gränser mellan det jag gör, säger hon.

Lisa Nilsson.

Lisa Nilsson under storhetstiden med Himlen runt hörnet.

Jakob Hellmans långa tystnad

En som dock trampade i fällan som Lisa Nilsson lyckades undvika är Jakob Hellman. Artisten gjorde supersuccé med det numera ikoniska albumet …Och stora havet – skivan såldes i 200 000 exemplar och hyllades vitt och brett av recensenter.

Sedan dröjde det 32 år innan han släppte ny musik igen.

För Jakob Hellman blev det efter framgången omöjligt att leva upp till förväntningarna som ofrånkomligt följde den initiala succén. Artisten har dock fortsatt spela live med jämna mellanrum – 2010 turnerade han med Olle Ljungströms Reeperbahn och i samband med 30-årsjubiléet för …Och stora havet uppträdde han för sin trogna publik igen. Men den nya musiken har lyst med sin frånvaro.

Artisten förklarar tystnaden med att han backar under press – det gick att smita undan att släppa ny musik, och då gjorde han det, även om det krävde att han flyttade från huvudstaden.

– Den bästa förklaringen är nog att jag drog mig bort från människor som kunde pusha mig. Först flyttade jag från Stockholm och drog mig undan det här med musiken och alltihop. Jag var inte nöjd med det jag spelade in, och jag ville inte bjussa på mig själv så mycket som jag fick för mig att det var min plikt att göra, säger Jakob Hellman till SVT.

Att hans första album fick sådan ikonstatus har också gjort att Jakob Hellman inte känt sig tvungen att spela in ett nytt. Det faktum att intresset för klassiken från 1988 fortfarande lever har gjort att han kunnat skjuta på att släppa ny musik.

– Jag har nästan utnyttjat det lite grann, jag har kunnat åka runt och spela utan att ha något nytt material, för att det funnits en nyfikenhet hela tiden. Det verkar som att det finns ett behov av något stillastående, jag blir som en oas i tiden, säger han till SVT.

Jakob Hellman.

Jakob Hellmans succé med ...Och stora havet blev enorm.

Så mycket bättre blev motivationen Hellman behövde

Det är först nu 32 år senare, med Så mycket bättre som motivation, som Jakob Hellman faktiskt har fått ur sig ett nytt album. Efter jubileumsturnén förra året började han spela in ny musik, och när han också tackade ja till TV4-programmet behövde det nya albumet tajmas med det – och plötsligt hade Hellman den piskan i ryggen som behövdes för att göra klart sin uppföljare, berättar han i Dagens Nyheter. I oktober släppte artisten två singlar, och i januari 2021 släpps den nya fullängdaren.

– Efter att jag hade sagt ja till det där så blev det lättare att få ett bra kontrakt från ett skivbolag och vi hade dessutom redan börjat spela in ny musik. Jag hade plötsligt målat in mig i ett hörn. Men hade vi inte haft en deadline i somras för den här skivan så hade jag nog lyckats skjuta upp allt så att den så småningom inte hade blivit av… Så är det med mig, om jag får chansen så drar jag mig undan. Så har det varit med den här nya skivan också. Jag har behövt människor som sagt till mig att det jag gjort är bra.

Läs mer:

Tommy Körbergs samtal med Tage Danielsson – som ändrade allt

Därför försvann Jakob Hellman från rampljuset

Mona Sahlins oväntade relation med Markus Krunegård

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: