Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrenderSolskydd

30 år gamla parfymen gör comeback – kolla in bästsäljande retrofavoriten

13 jun, 2023 
AvJohanna Lejon
FotografPexels
Du kommer inte tro det, men Amazons bästsäljande fräscha parfym är samma ikoniska doft som du bar för 30 år sedan.
Annons
6 Artister som släppt sin egen parfymBrand logo
6 Artister som släppt sin egen parfym

Parfym och doft är alltid spännande. Inte minst eftersom det är så individuellt. Det en människa tycker doftar ljuvligt kan få en annan person att få kväljningar. Men, visst finns det lukter som de flesta människor föredrar, dofter som återkommer år efter år och som nya generationer hittar till och på nytt tar till sig. Vissa av dessa dofter är de allra mest älskade parfymklassikerna.

Men, vilka dofter dras då många till? Vilken doft är populär? En smart sak att göra för att hålla sig uppdaterad kring vad som faller många människor i smaken är att slå en kik på topplistorna från olika shoppingsajter. Dessa listor brukar ge en riktigt bra fingervisning kring vad som gäller för stunden.

Populäraste parfymen just nu

Och just nu är den lite extra roligt att se vad som toppar parfymlistan hos ehandelsjätten Amazon. Anledningen till detta? Parfymen som ligger i topp har funnits i 30 år. Under dessa år har den kommit och gått i popularitet men den har alltid haft en plats i butikshyllorna. Vissa (de mest inbitna fansen) har, förstås, burit den i alla dessa år. Men många har varit otrogna och använt andra dofter... Hur som helst så gör nu doften stor comeback – popularitetsmässigt. Och köparna tycks inte kunna få nog av den.

Annons

Historien bakom doften CK One

Vilken doft vi talar om? Calvin Kleins klassiska One (reklamlänk), som lanserades år 1994. CK One beskrivs som en klassiskt fräsch parfym. Det är en unisexdoft vilket betyder att den passar för såväl kvinnor som män. CK One inleder med fruktiga toppnoter av papaya och ananas. Sedan övergår CK One i hjärtnoter av jasmin och bergamott för att avrundas i basnoter av mysk. Parfymen beskrivs vara perfekt för användning dagtid men passar också dig som gillar en lättare kvällsdoft. CK One var en av marknadens första unisexdofter. Och den blev en supersuccé – direkt. På bara 10 dagar såldes 5 miljoner parfymer, bara i USA. Genomslaget tros ha berott på reklamen, svartvit, med bland andra Kate Moss som frontfigur.

Annons