Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrenderSolskydd

Därför är Baccarat Rouge världens mest omtalade parfym

14 feb, 2023 
AvAino Oxblod
FotografTT.
Den pratas om och hyllas överallt – Maison Francis Kurkdjian-parfymen Baccarat Rouge 540.
Men varför är den dyra parfymen så omtyckt, och vad är det som är så speciellt med den egentligen?
– Det gör mig väldigt glad, det betyder att mina skapelser har slagit an hos yngre generationer, säger skaparen till Bustle.
Annons
6 Artister som släppt sin egen parfymBrand logo
6 Artister som släppt sin egen parfym

Om du hört någon hylla olika parfymer det senaste året så är det en lågoddsare att Baccarat Rouge 540 av Maison Francis Kurkdjian har nämnts åtminstone ett par gånger. Den lyxiga parfymen är en hyllad skapelse av en av världens främsta parfymmakare, och har de senaste åren fått ett uppsving på sociala medier. När det diskuteras parfym på Instagram eller framför allt Tiktok så kommer Baccarat Rouge alltid upp som en favorit.

Bara under 2022 syntes parfymen (reklamlänk) i nästan sex miljoner Google-sökningar, och klipp som handlar om parfymen har visats över 110 miljoner gånger på Tiktok under samma år.

Sajten Bustle intervjuar parfymskaparen, som konstaterar att han inte använder Tiktok-själv, men att han är glad över att hans parfym är så omtalad på det sociala mediet.

Annons

– Det gör mig väldigt glad, det betyder att mina skapelser har slagit an hos yngre generationer, säger Maison Francis Kurkdjian till Bustle.

Parfymmakaren om hemligheten bakom Baccarat Rouge

Parfymen lanserades 2016 på 250-årsjubiléet av de franska lyxmärket Baccarat.

Baccarat Rouge 540.

– Vd:n för Baccarat ville att jag skulle fånga Baccarats själ i en flaska. Jag frågade vad deras signatur är, och hon svarade ”Röd kristall: exakt samma typ av kristall som hänger på varje Baccarat-kristallkrona”.

Parfymen balanserar blommiga noter med trä – jasmin, saffran och ambra är några av ingredienserna. Balansen mellan det söta och blommiga och de djupare dofterna är det som gör parfymen unik, och många vittnar om att de aldrig får så mycket komplimanger för en doft som när de bär just den. Det är dock långt ifrån en billig produkt – i Sverige får du betala närmare 2500 kronor för en flaska med 70 ml.

Första året producerades bara 5000 flaskor av parfymen, och den sålde då slut på två månader. Då förstod parfymmakaren att doften behövde bli en permanent del av hans parfymkollektion.

– När jag skapade den visste jag att parfymen var fantastisk, för varje gång jag bar den fick jag fina komplimanger, säger han till Bustle.

Skaffa vårt nyhetsbrev!

Håll dig uppdaterad om det senaste inom resor och äventyr. Vi skickar dig tips och råd om hur du får den perfekta resan!

Annons