Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Frisören: Det här gör kunderna – som jag hatar

21 mar, 2022 
AvAino Oxblod
FotografTT, Tiktok.
kvinna frisör hårblekning
Hur ska man bete sig i frisörsalongen för att frisören ska tycka om en?
Att inte flytta på stolen eller klippa sig själv är en bra start i alla fall – nu avslöjar en frisör beteenden hon tycker minst om hos kunder.
– Kunder är desperata att bli så blonda som möjligt, säger frisören Sarah.
Annons
Frisören tipsar: Så stylar du håret när det är fuktigtBrand logo
Frisören tipsar: Så stylar du håret när det är fuktigt

Det är lätt att undra vad ens frisör tycker om en, när man sitter i frisörstolen i flera timmar. Frisören Sarah har en stor Tiktok-kanal där hennes videos ses av hundratusentals människor, och hon håller inte tillbaka på åsikterna kring sina kunders beteenden. I uppmärksammade klipp härmar kunder och visar vad hon stör sig på när folk gör, något som The Sun har skrivit om.

Det första hon iscensätter är kunder som klipper sitt eget hår i salongen – något som tydligen kan hända när frisören vänder ryggen till. Ett annat irritationsmoment, som kanske är vanligare, är kunder som flyttar stolarna så att de sitter närmare spegeln. Sarah menar att stolen står precis där hon som frisör behöver att den står.

Annons

– Försöker de kyssa sig själva i spegeln? Stolgrejen gör mig arg. Jag behöver stolen exakt där den står, säger hon.

Ytterligare ett irriterande beteende hos kunder är de som testar olika produkter i salongen utan att be om lov.

Det stör sig frisören mest på hos kunder

Många kunder vill bli så blonda som möjligt – till vilket pris som helst. Men som professionell är Sarah inte beredd att offra deras hälsa för ljust hår.

– Kunder är desperata att bli så blonda som möjligt. De säger ”jag bryr mig inte om det ramlar av” eller ”Oroa dig inte. Jag kan ta en kemisk brännskada. Jag säger inte till någon”, berättar Sarah.

Kunder som försöker sno åt sig andras tider går också bort för frisören – likväl som de som försöker få tillbaka pengar för frisörbesök som var ett år tidigare. Sarah berättar att kunder kommit tillbaka och klagat på att färgen bleknat och att de ”ser hemlösa ut”, men glömt säga att senaste frisörbesöket var ett år bak i tiden.

Bland kommentarerna är det många som sympatiserar med frisören, och andra frisörer som känner igen sig i kunders beteenden.

”De här sakerna händer mycket oftare än man kan tro”, skriver en frisör.

”Vi hade en kvinna som låste in sig på toaletten i 30 minuter för att hon inte trodde oss när vi sa att det bara skulle ta 5–10 minuter. Hennes hår brändes”, minns en annan.

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Annons