Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Svenska skönhetsmärket vill lyfta kvinnor med kråkfötter och rynkor

27 mar, 2024 
vacker kvinna med grått hår och mogen hy

Skönhetsmärket Mantle väljer bort modeller i deras framtida kampanjer, och letar nu bland gemene kvinna för att skapa annonser med kvinnor vi alla kan känna igen oss i – kvinnor med rynkor, pigmentfläckar och allt annat som hör huden till.

Annons

Trött på att se unga kvinnor i reklam som egentligen riktar sig till dig med mogen hy? Det är inte konstigt. Skönhetsbranschen har länge kritiserats för dålig representation och avsaknad av mångfald. När det gäller att visa flera hudtoner har man bättrat sig men tyvärr finns det fortfarande allt för många märken som fastnat i snäva ideal där det enbart är ungdomlighet som gäller. Men något håller faktiskt på att hända. I takt med att alltfler kända kvinnor går ut med att de åldras med stolthet, avstår skönhetsoperationer och gärna låter sitt gråa hår växa ut märks en förändring. Ett märke som nu bestämt sig för att gå den nya vägen är svenska Mantle.

Skönhet för en erfaren hud

– Skönhetsindustrin sänder ett tydligt budskap – ung är bra och du bör göra allt du kan för att inte åldras, skriver det svenska skönhetsmärket Mantle i sitt pressmeddelande.

De berättar vidare att de vill undvika att skambelägga kvinnor för deras åldrande.

Annons

– Om man är lyckosam och får leva ett långt liv så kommer man onekligen att åldras, konstaterar grundarna och förklarar att de önskar ge kvinnor med linjer plats utan att de ska retuscheras.

mantle modell med erfaren hud

För att försöka lyfta andra ideal väljer man därför att hålla en öppen casting för att hitta modeller med det man kallar "erfaren hud".

Mantles nya modell

För att lyckas med det kommer man att annonsera efter kvinnor i Stockholm men också Amsterdam, Paris, London, Berlin och Köpenhamn, för att hitta kvinnor med vad man kallar "pondus-rynkor, kråkfötter, pigmenteringar, veck och streck".

mantles grundare Stina Lönnkvist och Josefin Landgård
Grundarna Stina Lönnkvist och Josefin Landgård.

– Vi vill visa åldrande som något vackert och vill använda begreppet "erfaren hud". För det är det den är. Erfarenhet är positivt i resten av livet, och vi önskar att även huden kan framställas som vacker, inte något att skyla eller skämmas över. Vi är kvinnor med karriärer, barn och liv som är fulla av erfarenheter som präglat vår hud och som har lämnat sina spår. Det är någonting värt att lyfta, snarare än att dölja, konstaterar Josefin Landgård, VD på Mantle.

5 saker som kan lindra klimakteriebesvärBrand logo
5 saker som kan lindra klimakteriebesvär
Köp produkten här!https://ad.doubleclick.net/ddm/trackclk/N1536751.148832ALLER/B30924641.380366926;dc_trk_aid=571032047;dc_trk_cid=204653205;dc_lat=;dc_rdid=;tag_for_child_directed_treatment=;tfua=;ltd=;dc_tdv=1
Annons