Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Ingen är längre normal hos Unilever

31 mar, 2021 
Att bli mer inkluderande som företag kan göras på flera sätt. Skönhetsgiganten Unilever har nyligen presenterat ett antal nyheter på området. Att skippa ordet normal är ett av dem.
Annons
Skönhetsredaktörens råd: Så får du ett bra glowBrand logo
Skönhetsredaktörens råd: Så får du ett bra glow

Är jag normal eller inte? Den frågan måste man ställa sig när man står framför hudvårdshyllan idag. De flesta produkter har någon form av märkning för att visa vem den passar. Men vad betyder det egentligen att ha normal hud? Och vad innebär det om man inte har det?

Mer inkluderande

Ord är makt och att välja dessa med omsorg kan göra stor skillnad också när det kommer till hudvård. Enligt en undersökning som skönhetsföretaget Unilever gjort, (man äger bl a Dove, Hourglass och Vaseline) menar 70% av deltagarna att "normal" ger en negativ klang när det står på en skönhetsprodukt. Därför meddelade man i veckan att företagets varumärken nu slutar använda det ordet. Istället kommer man att skriva vad innehållet gör och vad det har för egenskaper, allt för att bli mer inkluderande.

dove, hourglass och dermalogica är märken från Unilever
Dove, Dermalogica och Hourglass är några av Unilevers skönhetsmärken.

Fler steg i rätt riktning

Av samma anledning har man också beslutat att inte ändra på kroppsform, storlek, proportioner eller hudfärg digitalt i sina kampanjer.

- Vi förstår att vi inte kommer fixa problemet bara genom att ta bort ordet normal men det är ett av flera viktiga steg framåt, förklarar Sunny Jian, högsta chefen på Unilevers Beauty & Care-division.

Verktyg för mer självkänsla

Redan idag finns ett lättillgängligt och smart uppbyggt verktyg på Doves svenska hemsida där du kan hitta massor av artiklar om allt från fakta kring nätmobbning till hur man som förälder kan boosta sitt barns självkänsla.

Annons