Ryggsmärtor har vi allihopa, kanske man skulle kunna sjunga? En mild överdrift, men ett tecken i tiden. I och med att vi sitter alltmer stilla har symptomen från våra ryggar blivit fler och fler.

– Tänk efter, hur många timmar sitter du still på en dag? Du sitter och äter frukost, sitter kanske i bil eller buss till jobbet, sitter vid datorn och skrivbordet åtta timmar, sitter på vägen hem och sjunker sedan trött ner i soffan. Och sitter där och pustar ut. Det är inget läge som våra kroppar eller ryggar är gjorda för. Allt sittande leder till att du ”hänger i ligamenten”, kroppens ledband och bindväv, och kan få en brännande känsla i både skuldror och skinkor, säger Jenny Klavestrand, legitimerad naprapat på Rygg­akuten i Helsingborg.

Sedan finns det de som sliter på ryggen på andra hållet: som har ett aktivt jobb med många tunga lyft och som sedan kommer hem och fort­sätter renovera på huset eller dammsuger febrilt eller går rätt in på gymmet och greppar den tyngsta skivstången. Och pang! så är ryggskottet där. Eller nack­spärren. Eller diskbråcket.

Läs även: 10 oväntade tecken på att du stressar för mycket

Oavsett typ av ryggont så kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig för att få hjälp. Vad är skillnaden mellan naprapat och kiroprak­tor? Eller är en helt vanlig massör bäst, kanske? Sjukgymnast … det låter så allvarligt, hur sjuk måste man vara då?

– Jag brukar säga att det inte är det viktigaste vem du vänder dig till, sjukgymnaster, naprapa­ter och kiropraktorer har samma grundutbild­ning i bagaget och samma kunskap kring krop­pens anatomi och fysiologi. Det handlar snarare om att du ska känna förtroende för personen och behandlingskoncep­tet och se tillfrisknandet som ett samarbete. Det finns ingen som kan laga ditt ryggonda med några snabba knådningar – du måste själv under­hålla med övningar och naturlig rörelse, säger Jenny Klavestrand.

Läs även: Så blir du vän med din stress

Att unna sig en massage då och då frigör endorfiner och mjukar upp den värsta stelheten. Går du i tid så kan massören rå på även de elakaste muskelknutorna. Men vardagsstressen har gjort oss otåliga, det är ingen som hinner ha ont. Och det är lätt att vända dövörat till när kroppens signaler stör.

– Om du dessutom sover för lite och kanske inte äter så smart, så ger du din kropp för dåliga byggstenar att orka med allt, och den där pinan­de ryggvärken bara ökar. Allt hänger ihop.

Långvarig smärta sätter sig dessutom på humöret. Man blir ledsen och nedstämd, hoppet om att någonsin ”bli bra” försvinner. Men gör du ingenting så kommer du heller ingenstans.

– Smärta är en del av livet, så ett bra tips är att försöka avdramatisera den och lära dig om hur just din rygg fungerar. Och kom igång med en halvtimmespromenad varje dag, om du inte redan gjort det. Då är du ett steg på väg mot lindring, säger Jenny Klavestrand.

Läs även: 7 tips som får dig att sova bättre

Vem ska jag gå till?

Gemensamt för följande yrkesgrupper är att de behandlar smärtor och spänningar i nacke, axlar, skuldror och rygg, men också särskilda tillstånd som nackspärrr, ischias och spänningshuvudvärk, och att de tillsammans med patienten försöker komma fram till orsaken. Som patient får du oftast ett individuellt träningsprogram att följa mellan besöken.

Sjukgymnast

Behandling: Grunden i sjukgymnastik är träning. Sjukgymnasten hjälper dig att bygga upp styrkan i försvagade och stela muskler, men även lossa så kallade ”triggerpunkter”, ömma muskelknutor som strålar värk. Du kan träna på plats med gummiband och balansbollar, men hemmaträning ingår som ett måste. Sjukgymnasten kan också ge dig goda råd om arbetsställning och stresshantering, så att spänningar förebyggs.

Tidsåtgång: Vanligen mellan 30 och 60 minuter per tillfälle.

Pris: Omkring 200 kr/gång, men varierar i olika landsting. Sjukgymnasten är oftast knuten till högkostnadsskyddet, vilket innebär att du får frikort när du kommit upp i 1 100 kr. Du kan ringa och boka tid på egen hand, eller få remiss av läkare.

Läs även: Mia Skäringer hyllas för sin text om utbrändhet – läs den här!

Kiropraktor

Behandling: Kiropraktik utgår från att minskad rörlighet påverkar muskler och nerver i kroppen. Under behandlingen får du ligga på en speciell kiropraktorbänk som ställs in i olika lägen. Kiropraktorn använder sig ofta av så kallad ledmanipulation, där han eller hon för ut leden en liten bit längre än vad man själv klarar av. Därefter får leden ett snabbt tryck som återställer rörligheten (ofta hörs då ett litet ledknäpp). Behandlingen gör sällan ont, men en del upplever obehag, speciellt om smärtnivån i kroppen redan är hög. Tidsåtgång: Första besöket tar omkring 45 minuter, följande mellan 10 och 30 minuter. Vanligen får du tre till fem täta behandlingar.

Pris: Kan skilja sig något från praktik till praktik, men omkring 500 kr. Du behöver ingen remiss från läkare. Inte knutet till högkostnadsskyddet.

Naprapat

Behandling: Naprapaten undersöker, diagnostiserar och rehabiliterar ditt smärttillstånd och din nedsatta rörelsefunktion genom ett flertal olika led- och muskelbehandlingstekniker. Till skillnad från hos kiropraktorn bearbetas även mjukdelarna i ryggen och behandlingen kan därför kännas mer njutbar. Grunden för naprapati är att hitta orsaken till smärtorna och inte enbart behandla sympto- met.

Tidsåtgång: Mellan 30 och 45 minuter. Hur många gånger som krävs är individuellt, men oftast handlar det om ett fåtal behandlingar.
Pris: Kan variera något, men omkring 600 kr. Inte knutet till högkostnadsskyddet.

Läs även: Vad är PMS och hur botas mensvärk?

Ryggfakta

  • Drygt var tredje svensk har problem med ryggen varje vecka.
  • Smärtan och värken är ofta ihållande.
  • Ländryggen ligger i topp som problemområde, följt av övre ryggen, nacke och axlar.

Av Katarina Danielsson

Foto Shutterstock

Källa: Läkemedels­ företaget GSK Consu­mer Healthcare.

Ryggskolan  för dig som vill slippa ha ont i ryggen

Har du besvär med ryggen? Testa den bästa onlinekursen mot ryggsmärta och ryggproblem!

Klicka här för att komma till Ryggskolan!

Du får bland annat:

  1. Sjukgymnastens bästa tips
  2. 32 effektiva och skonsamma övningar för olika ryggproblem
  3. Råd från smärtspecialisten
  4. Tips på effektiva behandlingar och smarta genvägar mot smärta
  5. Möjlighet att skriva ut materialet

Efter kursen kommer du garanterat att känna dig både piggare och friskare!

Artikeln är tidigare publicerad i Femina.

Läs även: 5 övningar som hjälper dig att få bättre hållning

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: