Kontroverser, framgång och pengar – så blev Isabella Löwengrip känd
- AvSara Löf Nyqvist
- FotografTT
I dag är yrket influencer en väletablerad titel på arbetsmarknaden, och det finns flera olika sociala medieplattformar där människor kan följa profiler med olika inriktningar. Det kan handla om matinfluencers, skönhetsinfluencers, modeinfluencers eller mer allmänna profiler där följarna får ta del av vardag och livsstil.
Hoppar vi tillbaka tjugo år i tiden fanns inte titeln influencer, men yrket existerade i allra högsta grad – om än i mindre skala. Blondinbella, Kissie och Kenza var bland de första i Sverige som fick stora bloggar med tusentals läsare.
Företag, böcker och skandaler
Blondinbella, som i dag kanske är mer känd som Isabella Löwengrip, har gjort en lång och aningen skakig (men också imponerande!) karriärsresa sedan bloggen startades 2005. Nu är hon aktuell i TV4s program Förrädarna – men hur startade allt? Nedan listar vi tio händelser från Löwengrips karriär!
1. Startade sitt första bolag som 16-åring
Bara något år efter att hon startat sin blogg grundade Isabella Löwengrip sitt första företag – Blondinbella AB. Under flera år använde hon bolaget för att tjäna pengar på annonser i bloggen.
Sedan dess har hon startat flera bolag med varierande framgång – webbshoppar, klädmärken, bloggnätverk, investeringsbolag och på senare år även AI-satsningar.
2. Var med i Let's Dance
År 2009 tävlade Isabella Löwengrip i Let's Dance tillsammans med dansaren Jonathan Näslund. Hon var då 17 år och slutade på elfte plats.
3. Hade tv-show med Tyra Sjöstedt
År 2010 kom tv-showen Bella & Tyra Show, där Isabella Löwengrip och Tyra Sjöstedt – även hon en framgångsrik bloggare – bjöd in kända gäster och profiler. I dag är det ett vanligt tv-koncept, men på den tiden var det nytänkande! I dag tävlar Isabella i TV4:s program Förrädarna tillsammans med Tyras bror, kocken Tom Sjöstedt.
4. Lanserade tidningen Egoboost
År 2011 kom tidningen Egoboost Magazine, där Löwengrip var chefredaktör. Tidningen hade som mål att inspirera unga till utbildning, karriär och självkänsla. Den väckte stor uppmärksamhet när Isabella själv poserade naken på omslaget. År 2013 gick tidningen i konkurs.
5. Har skrivit flera böcker
Isabella Löwengrips första bok, Egoboost, kom ut 2011 och var en handbok för unga tjejer. Därefter följde Isabellas hemligheter, Economista, Babyboost, Aktiedrottning och den senaste i raden: Isabella.
6. Var sidekick i Efter tio
2011 var ett intensivt år i Löwengrips karriär. Hon var även sidekick till Malou von Sivers i TV4:s Efter tio. Dock blev det bara en säsong innan hon hoppade av på grund av negativa reaktioner.
”En sak man inte märker när man tittar på Efter tio är alla kommentarer jag får direkt på skärmen utan att de hinner filtreras. De flesta är snälla, men då och då kommer det kommentarer om att jag är ful, äcklig etc.”, skrev Isabella då på sin blogg.
7. Grundade beautyvarumärket Löwengrip
År 2012 grundade Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius skönhetsföretaget Löwengrip Care & Color, som senare bytte namn till Löwengrip AB. År 2020 såldes företaget till norska Dermanordic.
8. Äger hyllade skomärket Flattered
Skoföretaget Flattered grundades 2013 av flera entreprenörer, däribland Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Märket började med ballerinaskor, men har sedan dess vuxit till ett brett sko- och väskmärke som säljs över hela världen. Löwengrip äger fortfarande en del av bolaget.
9. Har vunnit flera prestigefyllda priser
Under sin fartfyllda karriär har hon mottagit flera prestigefyllda priser och utmärkelser – bland annat Årets blogg, Årets kommunikatör, Sveriges mäktigaste mamma och Näringslivets mäktigaste kvinna.
10. En hel del skandaler
Under sin karriär har Isabella Löwengrip även hamnat i strålkastarljuset på grund av olika skandaler – bland annat företag som kantats av dåliga arbetsvillkor, stress och utfrysning av personal. Hon har också kritiserats för uppblåsta siffror och uttalanden som skapat rubriker och debatt.
År 2019 granskade Expressen Isabella Löwengrips läsarsiffror på bloggen – siffror som hon själv hade blåst upp.
”Hon framställer sig som en internationell affärskvinna med målet att bli mäktigast i världen. I höst expanderar Isabella Löwengrip sitt imperium till andra sidan Atlanten. Men Expressens granskning visar att Löwengrips siffror är uppblåsta, och nu kliver missnöjda kunder fram och kritiserar hennes affärsmetoder”, skrev tidningen då.
Sara Löf Nyqvist, reporter på Femina
Sara Löf Nyqvist är journalist på Femina. Hon är utbildad journalist vid Uppsala universitet och har tidigare arbetat som modejournalist, redaktör på Aller media. Sara fördjupar sig ofta i längre intervjuporträtt, modereportage och trendspaningar. Och på ett privat plan älskar hon tv-serier, film och reality. Vill du tipsa Sara om något att skriva? Mejla på [email protected].
