Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Ny tåglinje införs mellan Stockholm och Berlin – efter 30 år

27 jun, 2021 
AvJessica Rådne
Fotograftt
resa
Kontinenten kommer allt närmre. Men Snälltågets nya linje kan du nu ta dig från Stockholm till Berlin via Köpenhamn.
Annons
10 saker vi längtar efter att göra när pandemin klingar avBrand logo
10 saker vi längtar efter att göra när pandemin klingar av

Den 27 juni är det premiär för Snälltågets nya nattlinje som tar resenärer från Centralstationen i Stockholm till Berlin Gesundbrunnen.

– I och med att Sverige, Danmark och Tyskland lättar upp sina restriktioner är det nu äntligen dags för oss att börja köra vår nya nattåglinje till Berlin via Danmark, säger Carl Adam Holmberg, affärschef på Snälltåget, i ett pressmeddelande.

Stort intresse för hållbart resande

Den nya nattlinjen ersätter en tidigare som gått mellan Malmö-Berlin via Trelleborg-Sassnitz. Det är första gången på 30 år som sträckan Stockholm-Berlin trafikeras på räls, skriver Dagens Nyheter.

– Det finns ett uppdämt behov av att resa. Vi har stora förhoppningar på det här, säger Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget till tidningen.

Annons

– Allt fler vill resa hållbart. Nattåget är en viktig del av det, eftersom att det möjliggör långa resor utan att ta för mycket tid i anspråk.

Från Stockholm till Berlin på 16,5 timmar

För den som kliver ombord i Stockholm väntar en 16,5 timmar lång resa fram till slutdestinationen Berlin. Billigaste biljetten kostar 499 kronor och dyraste 3999 kronor. Det finns såväl sittplats i salong som helt egen sovkupé att välja på.

Försäljningschef Marco Andersson menar att den nya linjen är ett svar på ett ökat intresse för internationellt resande på land.

– Framför allt 2019 såg vi en renässans för det internationella tågresandet, säger Marco Andersson.

Affärschef Carl Adam Holmberg igen:

– Vi vill göra det enkelt och prisvärt att resa hållbart i Europa. Kliva ombord i Stockholm, vakna upp i Berlin, spendera en helg i Tysklands huvudstad och sedan åka vidare till München, Dresden, Köln.

Nattåg till Österrikiska alperna i vinter

Linjen var tänkt att starta 2020, men så kom pandemin. Nu är planen att låta linjen finnas kvar tills vidare – med vissa anpassningar efter säsong.

I sommar är det dagliga avgångar som gäller och till hösten något färre. I vinter får sträckan en paus till förmån för nattåg mellan Malmö och Österrikiska alperna.

Källa: Dagens Nyheter

Annons