Selam Fessahaye designar årets rosa bandet

TV: 5 snackisar från veckan som gått
1:28

Efter reklamen: TV: 5 snackisar från veckan som gått

(1:28)

Selam Fessahaye debuterade som designer under Stockholm Fashion Week 2018. Idag är hon en prisbelönt stylist, kostymör och modeskapare som klätt så väl kungligheter som världskända artister. I somras sommarpratade hon för första gången och berättade om hur den konstnärliga ådran gått i arv från mamma och mormor.

– I min värld är kläder konst, allt jag skapar ska kännas som det. Oavsett om plagget hänger längst in i garderoben eller ses på röda mattan, så ska de kunna bäras över generationer, sa hon i Sommar i P1.

Nu har hon fått äran att designa årets Rosa band åt Cancerfonden.

Rosa bandet 2021 tillverkat i tyll

Rosa bandet 2021 är tillverkat i tyll och har ett tryck med händer. Armbandet går i rosa och svart.

Bandet är gjort i ett av Selam Fessahayes signaturmaterial, tyll. På tyllen finns ett tryckt mönster med händer. Trycket hamnar olika på varje band som därmed blir unikt. Cancerfonden beskriver hur händerna symboliserar vikten av att alla är med och bidrar till att besegra cancer.

– Jag visste inte om att cancerforskningen gör så stora framsteg. När Cancerfonden startades överlevde bara en av tre som fick cancer, i dag är det två av tre som överlever, säger Selam Fessahaye i ett uttalande. Hon fortsätter:

– Vi kan verkligen göra stor skillnad tillsammans. Min generation kan få vara med om att besegra cancer. Jag bär rosa bandet för att forskningen ska gå ännu snabbare framåt, och för en framtid där färre drabbas och fler överlever cancer. Nu gör vi det här tillsammans.

10 saker som din gynekolog vill att du ska veta

Här kan du köpa Cancerfondens Rosa bandet

Rosa bandet kommer i två utföranden, som brosch och armband. Broschen kostar 50 kronor, varav knappt 6 kronor är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden. Armbandet kostar 100 kronor, varav 5 kronor och 50 öre är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden. Du hittar dem från och med nu på ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, ELLOS online och i Cancerfondens gåvoshop.

Patrick Ekwalls ord om saknaden efter Hannah inför dotterns födelsedag

Om Rosa bandet-kampanjen

Cancerfondens Rosa bandet-kampanj startade 2003 och har sedan dess pågått varje år under oktober månad. Kampanjens syfte är att sprida kunskap och skapa opinion i frågor som rör bröstcancer. Pengarna för de sålda banden går däremot till den mest lovande cancerforskningen oavsett cancerform. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Sedan bildandet 1951 har fonden delat ut drygt 12 miljarder kronor till forskningsprojekt i Sverige.

Foto: Nette Sandström, Irika Sandström

TV: Bröstcancer - kvinnans vanligaste cancersjukdom
1:06

Efter reklamen: TV: Bröstcancer - kvinnans vanligaste cancersjukdom

(1:06)

Mer läsning

Femina