Vintern är här och då passar det perfekt att gå på bio, teater, se en dokumentär, lyssna på nya album och mycket mer.
Melinda Jacobs om tv-dokumentären MammahjärtatBrand logo
Melinda Jacobs om tv-dokumentären Mammahjärtat

ALBUM + TURNÉ

Les Big Byrd – Eternal Light Brigade

Nino Keller, Frans Johansson och Jocke Åhlund.

Den 25 november släpps Les Big Byrds nya album Eternal Light Brigade, och man kan förvänta sig kraut och genrestök från trion Jocke Åhlund (Caesars, Smile, Teddybears), Frans Johansson (Fireside) och Nino Keller (Caesars, The Slaves). Dagen innan ­albumsläpp spelar de på Scalateatern i Stockholm, för att sedan åka vidare till Göteborg, Lund, Uppsala, Jönköping, Malmö, Linköping, Borlänge, Örebro, Sundsvall och Umeå. För info om speldatum och biljetter: luger.se/les-big-byrd.

TEATER

The Vivian Girls på Göteborgs Stadsteater

The Vivian Girls på Göteborgs Stadsteater.

Sju systrar startar en rebellgrupp för att störta en ond slavägare och hans armé, utan att ana vilket grymt äventyr de går till mötes. Fritt baserad på den 15 000 sidor långa romanen The Story of the Vivian Girls, in What Is Known as the Realms of the Unreal som hittades först efter författaren Henry Dargers död 1973. Felicia Ohly har dramatiserat och Linda Forsell – som ofta undersökt ung femininitet som motstånd – regisserar. Urpremiär 9 december, spelas därefter till 22 januari. stadsteatern.goteborg.se

KONST

Sofonisba – Historiens glömda mirakel på Nivaagaards Malerisamling

Sofonisba Anguissola, självporträtt vid staffliet 1556.

Sofonisba Anguissola (cirka 1532–1625) var en av de första kvinnliga målarna att uppnå internationell berömmelse, erkändes av Michelangelo och sågs mer eller mindre som ett mirakel av sin samtid. Sedan glömdes hon bort och skrevs ut ur konsthistorien – för att först långt senare få upprättelse. Nu har Nivaagaards Malerisamling i danska Nivå samlat 20 av hennes verk i en första soloutställning. Pågår till den 15 januari. nivaagaard.dk

ALBUM + KONSERTER

Weyes Blood – And in the Darkness, Hearts Aglow

Weyes Blood – And in the Darkness, Hearts Aglow.

Lite Karen Carpenter, lite Judy Collins, lite Aimee Mann. 60-tals-folk, men med twist. Weyes Blood är till­baka med ett andra album i vad som är tänkt att bli en trilogi, där hyllade Titanic Rising handlade om undergång och temat för kommande album ska bli hopp. And in the Darkness, Hearts Aglow hamnar någonstans mittemellan. Albumet är ute nu, och 30 januari kommer Weyes Blood också till Stockholm för en spelning på Berns innan turnén går vidare till Rockefeller i Oslo och Vega i Köpenhamn.

UTSTÄLLNING

Rudolf Nurejev på Dansmuseet i Stockholm

Rudolf Nurejev i Apollon.
Rudolf Nurejev i Apollon.

Än finns tid att besöka höstens specialutställning Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century på Dans­museet! Inte bara visas närmare 50 tidigare opublicerade fotografier av Rudolf Nurejev på scen tagna av Francette Levieux, utan också 14 kostymer ur kända verk som Svansjön, Giselle och Don Quijote. Utställning­en pågår fram till 8 januari. dansmuseet.se

TEATER

Jakten på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Erik Ehn.
Erik Ehn.

Lucas blir anklagad för övergrepp på förskolan där han jobbar, men vad är det egentligen som hänt och vem ska omgivningen i det lilla samhället tro på? Thomas Vinterbergs fantastiska film Jakten – med Mads Mikkelsen i huvudrollen – blev prisbeströsslad 2012, och nu kommer den i pjäsform till Kulturhuset Stadsteatern i regi av Eirik Stubø. I rollerna, bland andra Erik Ehn, Tova Magnus­son, Johannes Bah Kuhnke och Philip Zandén. Urpremiär 2 december, spelas till 29 januari. kulturhusetstadsteatern.se

BIO

The Woman King

Viola Davis som Nanisca.
Viola Davis som Nanisca.

Mäktig trailer, fina recensioner – The Woman King ser ut att vara en perfekt blandning av popcornaction, politik och historielektion. I centrum står den kvinnliga armén Agojie som skyddade det afrikanska kungadömet Dahomey på 1800-talet, och general Nanisca som tränar och förbereder nästa generation för strid. Gina Prince-Bythewood (bland annat Love & Basketball) regisserar, och i huvudrollen syns Oscarsbelönade Viola Davis. Premiär 25 november.

RADIODOKUMENTÄR

Svensktoppen firar 60 år

Carolina Norén.
Carolina Norén.

Proggare har rasat, kyrkan protesterat, Ulf Elfving nästan blivit nedslagen – och gemene man haft starka känslor. Den 13 oktober fyllde Svensktoppen 60 år, och för att fira släpptes en ny dokumentärserie om programmets historia där nuvarande programledaren Carolina Norén intervjuar artister, programledare, psykologer, musikvetare och hårda kritiker. Datum för när de resterande tre avsnitten sänds i P4 är inte satta i skrivande stund, men de släpps i appen framåt slutet av november.

BIO

Mother and Son

Mother and Son.
Mother and Son på bio 25 november.

Fem år efter att hon vann Caméra d’Or för bästa debutfilm på festivalen i Cannes återvände franska regissören Léonore Serraille tidigare i år till huvudtävlingen på samma festival med sin andra film. Med inspiration hämtad från sina barns pappas liv har hon gjort en hyllad familjekrönika som spänner över 20 år, från det att Rose 1989 tar med sig två av sina söner och flyttar från Elfenbenskusten till Paris. Svensk titel är i skrivande stund inte bestämd, men håll ögonen öppna runt biopremiären den 25 november!

BIO

Call Jane

Call Jane.
Call Jane handlar om det hemliga kvinnonätverk som hjälpte gravida med säkra abborter.

I somras kom HBO-dokumentären The Janes, om det otroliga kvinnonätverk i Chicago som kring slutet av 1960-talet under stort hemlighetsmakeri hjälpte runt 11 000 gravida med illegala men säkra aborter. Skrämmande aktuell, och gastkramande som påminnelse om vad abortförbud faktiskt innebär. Nu kommer spelfilmen! Phyllis Nagy – som bland annat regisserat Carol – står för regin, och framför kameran syns Elizabeth Banks och Sigourney Weaver. Call Jane har premiär 25 november.