Så bra är John Ajvide Lindqvists variant av Milleniumserien

17 nov, 2022
FotografFritiof Ajvide
Skräckmästaren John Ajvide Lindqvist har skrivit en egen variant av ”millenniumserien” – Skriften i vattnet – bli inte förvånade om hans karaktär Kim Ribbing korsar vägar med Lisbeth Salander om några år – en trilogi är planerad!
5 snabba med David Lagercrantz om författarskapetBrand logo
5 snabba med David Lagercrantz om författarskapet

Millennium–serien med Lisbeth Salander och Mikael Blomqvist lever vidare genom författaren Karin Smirnoffs försorg i bok nummer 7, Havsörnens skri. Men den författare som först tillfrågades om att skriva en fortsättning på serien var landets okrönte skräckmästarkung John Ajvide Lindqvist, som en gång gjorde världssuccé med Låt den rätte komma in (om en ung vampyr i stockholmsförorten Blackeberg). John inte bara skrev ett synopsis, han fick feeling i skrivandet och var snart klar med en hel (kriminal) roman.

När han lämnade in den till det beställande förlaget (Polaris) fick han dock nobben utan något närmare besked om varför, han gissade själv på att han kanske hade varit för ”rolig”. Aningens besviken över detta (får man gissa), stuvade han raskt om karaktärerna i manuset och gav ut den på ett annat förlag med titeln ”Skriften i vattnet” (Ordfront). Det är en kriminalroman det är en ren fröjd att läsa (fast kanske inte om man är förlagschef på förlag Polaris)!

Så bra är ”Skriften i vattnet”

John Ajvide Lindqvist Skriften i vattnet

I ”Skriften i vattnet” möter vi före detta polisen Julia Malmros, som sadlat om och blivit framgångsrik författare. Hon har också tackat ja till att skriva en uppföljare till Millenniumserien, när hon lämnar in färdigt manus uppskattas det av förlaget, ansvarig redaktör har bara en önskan – kan hon inte skriva en annan historia. Det som ligger för handen, med mexikanska drogkarteller och norska oljepengar känns lite fel. Julia går i taket, vägrar, och sedan händer det saker.

Innan dess, under arbetet med manus, har hon fått kontakt med en hacker, Kim Ribbing, som ska hjälpa henne med research. Kim har långt svart hår, ser ut som en dödsmetallrockare, och visar det sig, med en uppväxt som kan mäta sig med Lisbeth Salanders i hemskheter. Julia, tjugo år äldre än Kim, blir mot alla odds handlöst förälskad. Kim med sår över hela kroppen, och lika många i själen, värjer sig till en början mot Julias uppvaktning, men med tiden kommer de varandra allt närmare. Julias fria tolkning av samtyckeslagen besvärar dock Kim från och till.

När Julia sitter och filar på manus på en skärgårdsö, massakreras en familj med gäster från Kina på en grannö. Julia är bekant med familjen, pappan var en gång en flört i barndomen, nu har han blivit rik på handel med utsläppsrätter. Den gamla polisen i Julia väckt till liv, handlingen tar fart och spåren leder till Kina, Kuba och Norge.

John Ajvide skriver sig otvunget fram mellan vistelser på det ena lyxhotellet efter det andra (både i Shanghai och Kuba), Ajvides egna böcker i skräckgenren är översatta till trettiotre språk, ekonomi finns det så det både räcker och blir över, researchen på hotellen känns både grundlig och njutningsfull.

Ajvide har skrivit fram en mycket rafflande historia, övergången från skräckgenren till kriminalgenren klarar han galant, det här är också en kriminalhistoria full av förskräckligheter, Ajvide har garderoben full av onda varelser, har finns en barnpsykolog som platsar i vilket skräckkabinett som helst. Där finns också ett ont genius med norska rötter, som minner en smula om norske hotellkungen Petter Stordalen, kanske en liten elakhet från Lindqvist sida, Petters bokförlag Strawberry var till en början inblandad i turerna kring det första manuset till fortsättningen på Millennium.

Kim och Lisbeth Salander då? Kim får en skyddsling i en tonårig flicka, Lisbeth får ta hand om sitt tonåriga brorsbarn i Karin Smirnoffs fortsättning, John Ajvide har lovat en trilogi, så också Karin Smirnoff. Bli inte förvånade om Kim träffar Lisbeth i en framtida fortsättning, samt deras respektive skyddslingar blir såta vänner. I de litterära fablernas värld är allt möjligt!