Nya podden Filtrerat – med Sofia Ståhl och Elin SjödénBrand logo
Nya podden Filtrerat – med Sofia Ståhl och Elin Sjödén

Wet Leg – Wet Leg

Album + Sommarspelning

Wet Leg - Wet Leg.
8 april släpper ett av förra årets mest omtalade band sitt efterlängtade album.

8 april släpper ett av förra årets mest omtalade band sitt efterlängtade första och självbetitlade album: Wet Leg. Några av de singlar de redan släppt hamnade med all rätt på ett koppel årsbästalistor 2021, och de har jämförts med allt från Le Tigre till Violent Femmes. Själva kallar Rhian Teasdale och Hester Chambers sitt sound för ”ledsen musik för partymänniskor och party­musik för ledsna människor”. Bra är det, oavsett vad man kallar det – och den 9 juni kommer de till Stockholm för att spela på Rosendal Garden Party.

Eskapist på Operan

Dans

Eskapist på Operan.
Nu kommer hyllade Eskapist tillbaka!

När den internationellt framstående succékoreografen Alexander Ekmans Eskapist hade urpremiär på Kungliga Operan 2019 fick den stående ovationer, hyllades i pressen och spelade för utsålda hus. Nu får den nypremiär! Kungliga Baletten står för dansen, Mikael Karlsson för musiken och Henrik Vibskov för kostym och mask. Nypremiär 1 april, och ­där­efter spelas föreställningen till och med 23 april. www.operan.se

Ett jävla liv – en film om Bodil Malmsten på SVT

Tv-Dokumentär

Ett jävla liv - en film om Bodil Malmsten på SVT.
Ett hävla liv är en film om den folkkära författaren och poeten Bodil Malmsten.

Trygg bondflicka från Jämtland, osäkert fosterbarn i Vällingby. Fattig uppväxt och en pappa med överklassbakgrund. Berömd möbeldesigner-farfar och en kroppsarbetar-­morfar från mellersta Norrland. Ett jävla liv är en film om den folkkära författaren och poeten Bodil Malmsten och hennes motsägelsefulla liv – och om jakten på inre ro som gjorde att hon lämnade allt och styrde mot Finistère vid franska Atlantkusten. Filmen finns på SVT Play från den 10 april, och sänds på SVT den 15 april.

The Scars of Ali Boulala

Bio + Pod

The Scars of Ali Boulala.
Om de inre och yttre ärren berättar dokumentären The Scars of Ali Boulala.

I mitten av 90-talet lämnade den 16-årige Ali Boulala Sverige och familjen för att bli skateboardproffs i LA. Han blev en av de största, känd för sitt dödsförakt och hårda festande – men det livet fick ett abrupt slut när en motorcykelolycka gav Boulala livslånga skador och dödade hans bästa vän. Om de inre och yttre ärren berättar dokumentären The Scars of Ali Boulala. Vill man ha mer kött på benen kan man lyssna på avsnittet av podden Sju lager av livet där Ali Boulala och regissören Max Eriksson medverkar. Filmen har premiär 25 mars.

Annika Elisabeth von Hausswolff på Moderna Museet i Malmö

Konst

Annika Elisabeth von Hausswolff på Moderna Museet i Malmö.
Annika Elisabeth von Hausswolff, Försök att hålla ordning på tid och rum, 1997/2001.

Den 9 april flyttar Annika Elisabeth von Hausswolff-utställningen som tidigare hängt i Stockholm in på Moderna Museet i Malmö. Den går under namnet Alternativ sekretess och innehåller förutom ett hundratal fotografiska verk och objekt från von Hausswolffs karriär också hennes personliga urval från Moderna Museets samling. Hennes bilder där maktstrukturer och våld silats genom ett feministiskt öga tillhör mina personliga favoriter. Utställningen pågår fram till 11 september. www.modernamuseet.se/malmo

Drive My Car

Bio

Drive My Car.
En Golden Globe och en mängd andra priser har japanska Driv My Car åstadkommit.

Om någon av de fyra Oscarsnomineringarna – för bästa film, bästa manus, bästa regi och bästa utländska film – gav utdelning är i skrivande stund oklart, men en Golden Globe och en mängd andra priser har japanska Drive My Car redan i bagaget. Utifrån en novell av Haruki Murakami har regissören Ryûsuke Hamaguchi gjort en roadmovie om en framgångsrik teaterregissör och hans komplicerade relation med frun Ota, skådespelaren Takatsuki och chauffören Misaki som rattar filmens röda Saab. Premiär 1 april.

Diane Arbus: Fotografier, 1956–1971 på Louisiana

Foto

Diane Arbus: Fotografier, 1956-1971 på Louisiana.
Blaze Starr in her livingroom, BaltimoreMD, 1964.

I slutet av mars presenterar Louisiana den första stora ­retrospektivta utställningen i Skandinavien av den legendariska fotografen Diane Arbus verk. I sina nydanande bilder och stilbildande porträtt fångade hon ofta dem i marginalerna, de säregna och de i omgivningens ögon skeva – alltid med en medmänsklig och empatisk blick. På Louisiana kommer det att finnas 150 bilder som visar hur hon utvecklades som ­konstnär. 24 mars–31 juli. www.louisiana.dk

Konstkartan Göteborg

Offentlig Konst

Konstkartan Göteborg.
Klara Kristalovas Det som håller mig kvar, bär mig vidare är ett av verken som finns på Konstkartan.

Det finns runt 1 500 offentliga utomhuskonstverk i Göteborg, och den digitala Konstkartan Göteborg samlar runt 380 av dem. Den fylls på kontinuerligt med både nyinstallerade och äldre verk, och fler än de tre nuvarande konstrundorna är på gång. Zooma in på olika stadsdelar och se vilken konst som finns i närheten, eller gör det till en längre utflykt! www.goteborgkonst.se/konstkartan

Charlotta Hammar på Värmlands Museum

Konst

Charlotta Hammar på Värmlands Museum.
Chickenpox II, 2019, Charlotta Hammar.

Konstnären Charlotta Hammar fick Värmlands museiförenings stipendium 2020, och nu den 26 mars öppnar hennes utställning And The Sky Shall Turn No 55/Silky Pink. Med broschyren Om krisen eller kriget kommer som viktig inspirationskälla, och en titel som anspelar på bibliska domedags­profetior och kosmetiska färgnyanser, tar hon sig an frågor som hur ­vardagen påverkas av känslan av att allt inte kommer att ordna sig. Utställningen pågår till 7 augusti. www.varmlandsmuseum.se

Familjen Bridgerton – ny säsong på Netflix

Tv-Serie

Familjen Bridgerton - ny säsong på Netflix.
Kate Sharma är ny huvudkaraktär i Bridergerton.

När första säsongen av Netflix originalserie Bridgerton kom blev den snabbt deras mest sedda någonsin och gjorde att böckerna som serien bygger på gled in på New York Times bästsäljarlista – 18 år efter att de först släpptes. Den 25 mars är det dags för säsong 2 av kostymdramat som dryper av sex, feminism, mångfald – och underhållning i största allmänhet. Till mångas sorg flyttas fokus från Daphne Bridgerton och Simon Basset till Anthony Bridger­tons kärleksliv och den nya figuren Kate Sharma.