13 maj, 2022
FotografEmelie Asplund/Albert Bonniers förlag
man utan kvinnor recension

”Elva, alldeles glimrande noveller”, skriver Kenneth Gysing, Feminas bokredaktör om Pamela Jaskoviaks nya bok, Kvinnor utan män.

Svensk sommarläsning 2022- 5 boktipsBrand logo
Svensk sommarläsning 2022- 5 boktips

Nu blommar häggen, hänryckningens tid är här. Det är kanske inte så lätt att ryckas med i den oroliga tid som är, men ta chansen: ut i solen en stund, fånga våren innan den förvandlats till sommar! Och glöm inte att ta med en bok, kanske någon av de följande tre? Välj om du vill möta en hålldam i Paris under tidigt nittonhundratal och lära känna hennes sondotter (med judiskt påbrå) i en parallell berättelse i sent trettiotal då nazisterna är på väg mot samma stad. Eller far iväg till Göteborg i nutid och följ med en ung poet på drastisk båtutflykt med flickvän... Inte det? Satsa då på att hänga med unge Aron som svinskytt i Sörmlands dimmiga höstskogar i en ruggig berättelse med extra knorr!

Timmar av sammet, Alyson Richman (Polaris)

timmar av sammet
Boken Timmar av sammet bjuder på varm och berörande läsning med sammetskänsla, menar Feminas bokredaktör Kenneth Gysing.

Timmarna av ”sammet” upplever nittonåriga Solange med farmodern Martine de Florian i en våning i Paris finaste kvarter, omgiven av farmoderns fantastiska samling av kinesiskt porslin – och på plats över eldstaden, en målning av Martine av en berömd italiensk konstnär, en målning av en mycket vacker kvinna med ohämmad erotisk utstrålning. Målningen var en beställning av farmoderns älskare, en gift adelsman som hade Martine som ”hålldam” under många år. Nu är året är 1938, Solange har nyligen lärt känna sin farmor, som lämnade bort sin nyfödde son till en barnlös väninna, under förutsättning att han fick veta vem som var hans riktiga mamma dagen han fyllde arton år. Solange har sökt upp Martine, som berättar om sitt liv, från en urfattig uppväxt i Paris slum till ett liv i lyx, samtidigt som världen utanför larmar om nazisternas fruktansvärda framfart i Europa. Solange har judiskt påbrå genom mamman (död i cancer), dottern till en bokhandlare, expert på gamla judiska böcker. Richman skriver två parallella kärlekshistorier, farmoderns, under sent artonhundratal, och Solanges, till en ung man (och bokhandlare) i skuggan av ett världskrig – som blir till några timmar varm och berörande läsning med ”sammetskänsla”, i en nutid oroväckande lik den Solange levde i.

Kvinnor utan män, Pamela Jaskoviak (AB)

kvinnor utan män
I novellsamlingen Kvinnor utan män får vi, bland annat, möta en ung kvinna som tagit en gammal gubbe för pengar, samt en ung poet på drastisk utflykt med ny flickvän i båt.

Poeten och författaren Pamela Jaskoviak, med rötterna i Göteborg, har en klar, skarp blick för både samtiden och mänskliga tillkortakommanden. Här får vi möta en ung kvinna som tagit en gammal gubbe för pengar, en ung poet på drastisk utflykt med ny flickvän i båt, samt ytterligare några människoöden i totalt elva, alldeles glimrande noveller!

Svinskytten, Gertrud Hellbrand (Harper Collins)

svinskytten bok
Det blir en ryslig knorr på berättelsen i spänningsromanen Svinskytten, skriver vår bokredaktör.

Hellbrand bjuder på ”svinbra” spänning i Sörmlands dimmiga höstskogar där unge Aron får jobb som viltvårdare på ett säteri. Hästkiropraktorn som driver gården och hans sjuka fru beter sig dock underligt och när Aron hittar en skeletthand i skogen blir det ryslig knorr på berättelsen!