Trendar: InredningMat och dryckResor

5 saker personalen i kundtjänsten irriterar sig på när folk gör

31 okt, 2023 
AvAino Oxblod
FotografTT.
Kvinna i kundtjänst.
92526319
Ingen tycker det är särskilt kul att ringa till kundtjänst – ofta behöver du göra det för att något har gått fel.
Men det betyder inte att man som kund inte kan göra det bästa av situationen.
Här är 5 saker som personalen i kundtjänsten irriterar sig på när kunder gör, och som är lätta att ändra på.
Annons
Obehagliga saker din telefon vet om digBrand logo
Obehagliga saker din telefon vet om dig

Att ringa till kundtjänsten är något som de flesta av oss helst undviker – ett samtal till kundtjänst görs ju nästan alltid i samband med att något har gått fel, gått sönder eller är oförståeligt.

Hanna har arbetat i telefonväxeln på kundtjänst, och listar här fem saker och beteenden som kundtjänstpersonal irriterar sig på är kunder gör. Undvik det här för att ta dig igenom kundtjänstsamtalet så smidigt som möjligt!

Är oförberedd

Fler och fler företag ber en numera att knappa in sitt personnummer eller liknande i telefonen innan ditt samtal går fram – en funktion du bör använda. Det både sparar tid och energi från er båda när vi redan från början har ditt ärende framför oss. Utöver det så ska du givetvis ha viktig information som kan tänkas behövas, som kundnummer, lättillgängligt. Då blir det enklare för alla.

Annons

Ringer i sista sekund

Precis som att du sannolikt ser fram emot att få gå hem från jobbet eller vidare till dina andra planer efter jobbet så gör vi i kundtjänsten detsamma. Hör därför inte av dig med ett invecklat och svårlöst problem minuten innan kundtjänsten stänger – för även om vi gärna vill hjälpa dig så har sannolikt kollegorna och andra hjälpfunktioner på företaget gått hem.

Är otrevlig

Att behandla andra som du själv vill bli behandlad gäller i alla lägen, så även när du pratar med personer i kundtjänsten. Vi vet att den stora majoriteten hör av sig när de har ett problem, och problemet kan vara irriterande i sig, men försök att hålla en god ton. Det är ju som bekant inte personen i luren som har orsakat problemet.

Ringer istället för att maila eller chatta

Det är förståeligt att man gärna vill prata med en riktig person för att förklara sitt ärende, men om det är hundra personer framför dig i kön så lär det faktiskt vara smidigare (för alla) att skriva ihop en beskrivning av det och maila, eller skriva i chatten som många företag har. Dröjer det orimligt länge innan du får svar? Då kan du såklart ringa igen!

Hör av dig under rush hour

Det finns många anledningar till att höra av sig vid ett visst klockslag, till exempel om du har lunchrast då eller det är något brådskande. Men generellt är det flest personer som hör av sig på måndag morgon, vid lunchtid och när de flesta precis slutat jobbet – så om du har möjlighet att kontakta kundtjänsten en vanlig tisdagsförmiddag gör du livet enklare för er båda.

Hanna heter egentligen något annat.

Annons