Kroppspositivisterna: Nikki Svärdsén, Linda-Marie Nilsson och Anna Perlestam

1. Rensa dina sociala medier. Försök att följa konton som får dig att må bra och tänka positivt om din och andras kroppar.

2. Tänk neutralt kring din kropp: du måste inte älska den – det är ett väldigt högt krav. Ditt egenvärdet ligger inte i ditt utseende.

3. Om du har en dag där du tänker: Fy vad jag är ful, jag hatar mig själv. Det är okej, sådana dagar kommer att komma och gå. Man får ha dem, det betyder inte att du misslyckats!

4. Tänk funktion istället för utseende. Vad din kropp kan göra: kramas, dansa, prata, lyssna på musik.

Kvinnor sitter på knä och blundar

Tänk på funktion istället för utseende – vad kan kroppen göra: lyssna på musik? Foto: Martin de la Foi

5. Skriv tacksamhetsdagbok om din kropp, inte om utseendet. Skriv ner 100 ord om vad din kropp gör för dig.

6. Omge dig med personer som bidrar till en positiv kroppsuppfattning.

7. Var snäll mot dig själv.

Kroppspositivisten Linda-Marie sitter i en soffa med en kopp.

Influencern Linda-Marie tipsar om att gå runt avklädd hemma för att bli mer kroppspositiv. Kroppen är inte sämre med kläder än avklädd. Foto: Evelina Sigetty

8. Gå runt avklädd hemma så mycket du kan och våga möta dig själv i spegeln. I avklädandet finns mycket ångest, kroppen är inte sämre avklädd än med kläder.

9. Rensa på dina sociala medier: ta bort konton som inte gör dig glad och följ personer som ser ut som dig själv.

10. Varje gång du tänker något negativt om dig själv – föreställ dig att du säger det till någon du älskar. Hade du kunnat titta din mamma i ögonen och säga: ingen kommer älska dig för att du är ful och äcklig? Stoppa dig själv då.

11. Tänk på hur du pratar om din kropp framför andra, inför barnen och barnbarnen.

Nikki Svärdsén skrattar

Nikki Svärdsén säger att det är okej att ha dåliga dagar, de kommer att komma och gå. Men försök att vara snäll mot dig själv. Foto: Amanda Ekström

12. Ta kort på dig själv – försök hitta en bekväm känsla i din egen kropp.

13. Våga ta steget som tjock och äldre!

14. Känn efter vad kroppen vill göra – skit i måttbandet och vågen. Sätt på en låt och dansa, gör kroppen glad!

15. Bli mer lekfull med dina barn, släpp pekpinnarna och visa istället vad kroppen kan göra eller hur den känns. Den är inget att skämmas över.

Läs mer:

Linda-Marie, 28, om hatkommentarerna: ”Folk tror jag vill göra dem tjocka”

Så tränar du utan ångest: ”Rörelse ska vara lekfullt”

Anna Perlestam, 57, är äldre kroppspositivist: ”Jag var opassande”

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: