1. Säg nej oftare

Man är inte skyldig att tacka ja till alla sociala tillställningar eller om vänner eller familj ber en om en tjänst – man kan säga nej.

– Att säga nej är ett viktigt sätt som vi skyddar våra gränser med och ett sätt att öva på att ta hand om sig själv, säger psykologen Rachel Tomlinson.

Innan du tackar ja ska du fundera över vilka för- och nackdelar det har – något som hjälper en att förstå vad man egentligen vill.

– Påminn dig själv om att du inte är otrevlig för att du säger nej – du prioriterar ditt eget välmående.

2. Prioritera din sömn

Att ha hög sömnkvalitet är viktigt för vår fysiska och psykiska hälsa – men något som ofta prioriteras bort.

– Studier visar att vi inte bara är mer irriterade, ångestridna och deprimerade om vi inte sover bra, men vi kämpar också med att fungera intellektuellt. Små vanor är väldigt effektiva när det kommer till sömn – kolla inte på tv i sängen, jobba inte i sängen och ligg inte kvar i sängen längre än 20 minuter om du inte kan somna, säger sömnexperten Ginger Houghton.

3. Skriv dagbok på morgonen

Tänker du också på din fullsmockade att göra-lista det första du gör på morgonen? Då kan det vara en bra idé att börja dagen med att anteckna lite. Ta fem-tio minuter åt att skriva i en dagbok eller kalender, där du antingen styr upp dagen, skriver saker du är tacksam för eller bara skriver utan att tänka för att tömma hjärnan. Att ge sig själv den egentiden kan göra att man har mindre ångest under dagen, säger psykoterapeuten Melissa Coats.

4. Ändra hur du pratar om saker

Hur vi pratar om saker har större påverkan än vad man kan tro.

– Vad vi säger till oss själva skapar en känsla, och den känslan påverkar vårt beteende, säger Autumn Collier, också psykoterapeut.

I stället för att säga "jag borde", kan man säga "jag skulle vilja.

– Ordet borde lägger en förväntan på perfektion i våra liv som ofta är orealistisk. Frasen "jag skulle vilja" tar bort känslan av att man inte gör tillräckligt, och sänker ribban.

5. Ge dig mer tid till att ta hand om dig själv

Att lägga tid på att prioritera sig själv ska inta var en lyx – det är livsnödvändigt, för ens mentala och emotionella hälsa. Lägg därför minst en timme i veckan på att göra något som bara är för din skull – ta en lång promenad, gå på någon kurs, eller ta en kaffe med en vän.

– Om du märker att du går tillbaka till destruktiva vanor, mönster eller tankar, så ta fram din kalender och kolla när du senast hade ett tillfälle att ta hand om dig själv. Om du känner dig trött, får allt mer ångest eller är lättirriterad, så kan du behöva mer egentid oftare, säger Melissa Coats.

6. Ha ett dagligt mål

Terapeuten Tess Brigham i San Fransisco säger att det hjälper att ha dagliga mål, både för att styra upp vad man vill få ut av dagen, men också för att sätta tonen för hur man vill bete sig och må.

– Intentioner ska alltid ha en positiv ram så det automatiskt ändrar ditt synsätt från rädsla till att inge hopp.

Exempel på dagliga mål kan vara: "Jag ska vara öppen och omtänksam mot alla jag träffar" eller "Jag ska lägga minst en timme på det där projektet jag har skjutit upp".

7. Lär dig något nytt

Vad är du intresserad av men har känt att du är för upptagen eller för rädd för att prioritera? Det är vad du ska fokusera på.

– Det hjälper vårt humör, självkänsla och syn på livet om vi fokuserar på att lära oss saker och att växa genom hela livet. Det kan innebära att man lär sig hur man gör ost, släktforskar, lär sig spå i handflator, gör yoga eller plockar upp något man älskade som barn, säger Houghton.

Källa: Huffington Post.

Läs mer:

Ilskan Jennifer Aniston efter budskapet i bilden

10 tecken på att du har brist på D-vitamin

53-åriga farmorn chockar alla – ser mycket yngre ut än sin ålder

Mer läsning

Femina