Genusdebatten har varit hetare än det mesta de senaste åren. Det har pratats om vad vuxna bör och inte bör säga till flickor, det har pratats om manliga beslutsfattare som bestämmer om kvinnors framtid och det har pratats om fenomen som mansplaining.

En annan del av debatten är den om vilka produkter som märks upp och marknadsförs mot pojkar respektive flickor. Nu när sommaren är här, till exempel, är shorts ett relevant plagg. En förälder som googlar efter shorts för flickor får dessa förslag:

Det går snabbt att se att shorts för flickor och tjejer är betydligt kortare än shorts för pojkar och killar. Det tröttnade en kvinna vid namn Sharon Choksi på, när hon förgäves letade efter shorts som inte slutade strax under skrevet till sin dotter.

Hon jämförde shorts från tio av Kanadas största klädkedjor och fann bland annat att innersömmen på tjejers shorts var i snitt 65 procent kortare.

Det hela ledde till att hon lanserade klädmärket Girls Will Be där hon erbjuder kläder för tjejer som vill ha rymligare tröjor, längre ärmar och längre shorts.

– Om du tycker om att bära tightare t-shirtar och du känner dig bekväm i dem, jättebra. Om du gillar att ha tröjor som är lite lösare, då är det också jättebra. Men låt ingen annan tala om för dig vad som är ”feminint” eller ”tjejigt”, sa hon till Huffington Post.

Vissa kritiker menar att de flickor och tjejer som vill ha större kläder kan titta på pojkavdelningen – men det argumentet köper hon inte.

– Vissa kan säkert göra det, men vi tycker inte att flickor ska behöva handla på pojkavdelningen för att hitta saker de gillar. Dessutom är det inte alla som vill bära de bylsiga, ”oversized” stilarna man oftast hittar där, säger hon.

Rachel Simmons, en av grundarna bakom organisationen Girls Leadership som jobbar för att ge tjejer större möjligheter, sammanfattar problematiken med skillnaderna i design för pojkar respektive flickor i en kommentar till Huffington Post.

”Medan pojkars kläder designas för bekvämlighet och användbarhet, tenderar flickors kläder att designas för att lyfta fram och få deras former att se minimala ut. Att enbart erbjuda de alternativen signalerar att deras kroppar alltid ska visas upp – och att se smal ut är viktigare än att vara obehindrad i sina rörelser”.

Sharon Choksi är tydlig med att alla ska välja själv vad de vill bära, men att hennes företag Girls Will Be finns för att erbjuda kläder som tidigare inte funnits.

Vi tycker det låter som ett fantastiskt resonemang!

Läs även

Föräldrar rasar mot H&M för ”sexiga” flickshorts – nu svarar de på kritiken

8 saker att säga till flickor i stället för ”vad fin du är”