22 mar, 2019
bokrecensioner 2019 bra böcker
Feminas bokredaktör Kenneth Gysing har botaniserat bland vårens boksläpp och vaskat fram 5 guldkorn – från nagelbitande bladvändare till gripande självbiografier!

Brev från min barndom av Emma Reyes

Brev från min barndom Emma Reyes
Känslor på pränt

Ibland finns det meningar som stannar kvar långt efter att man har läst ut en bok. Såsom ”En annan dag frågade han om jag hade en pappa och mamma, jag frågade vad det var för något och han sa att han inte heller visste”, ur Emma Reyes Brev från min barndom (reklamlänk) (Norstedts).

Emma får frågan av en kamrat när hon är fyra år och leker på en soptipp i Bogotá i Colombia. Emma och systern Helena lever i yttersta fattigdom tillsammans med en kvinna som heter Maria, som tar hand om dem. En dag försvinner Maria med en man på en tågstation, Emma och Helena lämnas kvar på perrongen. De tas om hand av nunnor i ett kloster, arbetar tio timmar om dagen och lär sig allt om Djävulen.

Femton år senare, efter att en präst försökt våldta Emma, stjäl hon nycklarna till klostrets port och ger sig ut i världen. Emma blir konstnär, tar sig till Frankrike, möter Frida Kahlo, Diego Rivera och Jean-Paul Sartre. En vän ber henne att skriva en bok om alla fantastiska historier hon berättar om barndomen, men Emma säger att hon bara kan skriva brev, och gör så under tjugo års tid. Hon dör 2003, åttiofyra år gammal. Breven upptäcks långt senare, och blir till den här boken. Läs den!

Allt jag fått lära mig av Tara Westover

Allt jag fått lära mig
Tara Westover självbiografi har rosats över hela världen.

Tara Westover växer upp långt ute på landsbygden i skuggan av ett högt berg i Idaho, USA. Föräldrarna är mormoner som gått åt det extrema och blivit survivalister. Pappan är övertygad om att världen ska gå under vid tolvslaget 1999, och hamstrar bensin, vapen och konserverad mat i källare och lador. Tara är yngst av de sju syskonen men inget av barnen får gå i skolan för där blir de hjärntvättade, säger pappan. I stället får de jobba i familjens skrothandel. Mamman säljer örter och arbetar extra som självlärd barnmorska, alltid orolig för att hamna i fängelse om en förlossning skulle gå fel.

Tara westover självbiografi
Tara Westover. Foto: Paul Stuart

Lyckligt nog lär en brorsa Tara att läsa med hjälp av Bibeln, Mormons bok och några gamla skolböcker som blivit kvar i källaren. Många år senare lyckas Tara mot alla odds få ett stipendium till Cambridge, och sedan ytterligare ett till Harvard. Hon doktorerar i historia och skriver den här fantastiska boken om sitt liv, Allt jag fått lära mig (reklamlänk) (N&K). Föräldrarna har vänt henne ryggen, ser henne som en förrädare. Tara ser på föräldrarna med kärlek och sorg, men ångrar inte att hon bröt sig loss. Hon längtade efter frihet och lyckades nå fram till den!

Kalle och hans drömmar

kalle och hans drömmar kalle mohammar
Kalle Mohammar kan nu pricka av en av sina drömmar: att skriva en bok!

Kalle Mohammar har skrivit en bok, med lite hjälp av författaren Milena Bergquist. Kalle föddes med Williams syndrom, som innebär att han saknar en liten bit av den sjunde kromosomen. Det gör att han inte får jobba som brandman eller sjukvårdare, men han är desto bättre på att göra människor glada och han är expert på att realisera sina drömmar – som den här boken!

Kalle och hans drömmar (reklamlänk)(Mille&Co AB) är härlig läsning om en fin ung man som också vill förverkliga ett gruppboende där man kan bo riktigt nära varandra. För närhet till andra, det är det som får Kalle att må som allra bäst.

Angelika av Karin Valtersson

Angelika av Karin Valtersson
En välskriven debut av Karin Valtersson.

Två systrar väljer olika liv. Mikaela utbildar sig till revisor, gifter sig, får barn och gör föräldrarna nöjda. Angelika är rebellen som far ut i världen och gör som hon vill. Åren går, Mikaela kämpar på med ett äktenskap som blir allt svårare, Angelika gifter sig med den adlige och stenrike engelsmannen Thomas och får en dotter. En dag ringer Thomas upp Mikaela och berättar att Angelika är försvunnen.

Karin Valterssons debut Angelika (reklamlänk) (Polaris) är en till lika delar djuplodande studie i systerskap som välskriven bladvändare och nagelbitare! All adel är inte ädel om man säger så.

Pockettipset: Paris Passion av Eva Swedenmark

Paris Passion av Eva Swedenmark
Eva Swedenmarks Paris Passion är inspirerad av hennes eget liv – och finns nu i pocket.

Det är sent 1960-tal, Lena från Sundsvall läser franska på universitetet i Stockholm och arbetar som frilansjournalist. När hon intervjuar Jimi Hendrix efter en konsert försöker han förföra henne i hotellrummets badrum, men Lena avböjer. Hemma i lägenheten i Aspudden väntar sambon David, och snart ska de flytta till Paris. Eva Swedenmarks Paris Passion (reklamlänk) är en välskriven tidsresa tillbaka till en tid då världen låg öppen och kärleken var fri. Eller om det var en frihet mest på männens villkor?