arbetsgrupp vid skrivbord
TV: Manipulerande saker vi (ibland ovetandes) säger på jobbet
1:27

Efter reklamen: TV: Manipulerande saker vi (ibland ovetandes) säger på jobbet

(1:27)

När vi pratar med våra kollegor är det lätt att vi styr dem till att göra det VI själva tycker är bäst, snarare än vad som faktiskt ÄR bäst. Ibland är det vår ton, ibland våra ordval och ibland båda som styr. Ofta sker den här manipulationen i syfte att inte få andra att må dåligt eller dem själva att framstå som krassa eller hårda, men eftersom det som sägs inte är helt verklighetstroget blir det ändå fel.

Här är därför några saker fler bör tänka på i interaktionen med andra.

8 skadliga saker du inte ska säga till eller tolerera från en kollega

”Vi tror alla…”

Framför allt chefer har en förmåga att prata för andra utan att riktigt förankra om det stämmer. Ibland görs det medvetet för att styra arbetsgruppen i en viss riktning, men ibland också omedvetet för att vi tror att vi har mer gemensamt med våra kollegor än vi har. Att indikera att man har fler på sin sida ger också mer tyngd till uttrycket än vad det finns belägg för. Det är därför ett öppet klimat och regelbundna och relevanta arbetsplatsundersökningar är så viktiga.

”Har du en minut?”

Det här kan låta som en öppen och artig fråga – men vem säger nej? En minut är svårt att hävda att man inte kan avvara. Minuten senare har man allt som oftast blivit indragen i något som kräver betydligt mycket mer än en minut av ens tid. Den som frågar vill inte ha en minut, de vill ha något mer, så varför inte säga det direkt? Kanske ”Du, jag försöker förstå de här siffrorna – har du tid att förklara eller ska jag fråga någon annan?".

5 tecken på att du bör säga upp dig

”Jag säger inte att du ska göra XXX, men…”

Det spelar ingen roll att man säger ”inte” – det är välkänd psykologi att hjärnan sorterar bort negationen. Budbäraren framstår fortfarande som ödmjuk, men vad din hjärna uppfattar ”kan du göra den här?”. Det ger dessutom personen som säger det en väg ut, för oavsett vad du väljer att göra kan de vända det till ”jag sade ju det”.

”Lägg inte hela kvällen på det här”

Det här låter ju som en fin omtanke om en kollegas fritid och välmående. Men – ofta är orden tomma eftersom det också åtföljs av vissa kvalitetskrav, eller att uppgiften levereras sent på dagen med tight deadline, vilken inte ger så mycket val. Den som delar ut uppgiften har ofta antingen ingen insikt i hur lång tid arbetet kräver eller varit tillräckligt tydlig i vilken nivå det bör läggas på. Risken är då att den överordnade framstår som osympatisk. Det är också viktigt att berätta varför det här inte kan vänta till morgondagen och varför uppgiften kommer så sent inpå.

”Håller du med?” eller ”Är inte det bäst?”

Frågor som låter som att de bjuder in till diskussion, men egentligen lämnar ett mycket litet rum för annat än att hålla med, framför allt om de kommer från en chef. En mer öppen och inbjudande fråga vore ”Har du en annan åsikt?” eller ”Skulle det fungera ur din synvinkel?”.

Inspirerat av: Huffington Post

Foto: TT

5 tecken på att jobbet gör dig olycklig

Se också: 5 tecken på att du ska säga upp dig

Mer läsning

Femina