Petra Brask är effektivitetskonsult som kan ge dig tips i en stressad vardag.

Vad möter du för föreställningar om tid?

– Jag ställer alltid frågan på mina föreläsningar: ”Vem är det som bestämmer över din tid?” Och väldigt ofta får jag svaret: ”Min chef, min partner, mina barn, kunderna, alla andra utom jag själv.” Men så ibland dyker det upp någon som bestämt räcker upp handen och säger: ”Det är jag som styr över min tid. Andra har krav och förväntningar på vad jag ska göra, men till sist är det jag som måste bestämma vad jag ska prioritera och inte.” Det svaret är väldigt uppfriskande.

Ingen har ju tid med något längre – vad är det som händer?

– Jag har svårt att tro att problemet är för lite tid. Det handlar snarare om vad vi försöker stoppa in under dygnet, veckan, månaden. Men att räkna tid är inte lika enkelt som att räkna kronor och ören. Vi har lättare att få vår inkomst att räcka till för månadens utgifter än att få tiden att räcka till för månadens uppgifter.

Fler lästips! Expertens 5 bästa knep för en effektiv arbetsdag

Vilka är de största utmaningarna?

1. Tekniken. Den gör oss visserligen flexibla och ger många fördelar, men den ger också många utmaningar i form av att vi kan vara onåbara dygnet runt. Vi tappar fokus när vår koncentration blir abrupt avbruten hela tiden. Kanske tullar vi på sömnen eller fritiden för att hantera jobbfrågor. Detta ständiga hoppande gör hjärnan förvirrad. Den behöver ha tydliga gränser och vill veta när den är ledig och när den ska jobba.

2. Uppskattningen av tid. Hjärnan är oftast tidsoptimist eller tidspessimist, men väldigt sällan realist. När vi är tidsoptimister och tänker på hur lång tid en sak ska ta har vi lätt för att hoppa över steg. ”Jag ska ju bara åka och handla lite mat, det tar tio minuter.” Hjärnan ser början och slutet av uppgiften men hoppar över steg däremellan. Om du får ta med cykeln in i affären och om det inte är någon kö i kassan så kanske du kan lyckas på den korta tid du uppskattat, men väldigt sällan ser ju världen ut så.

Tidspessimister blir vi däremot ofta när vi ska räkna ut hur lång tid något tar som är tråkigt, svårt, komplext eller rentav obehagligt. Då slår vår reptilhjärna till och börjar koppla uppgiften till hur jobbigt det känns att göra den. ”Plocka ur diskmaskinen? Nej, det hinner jag inte nu.” Ett bra tips är att ta tiden på uppgiften, så att du aktiverar ditt logiska sinne. Senast jag mätte så tog det tre minuter att plocka ur vår diskmaskin.

Hur nåbar är du själv?

– Det är nog min räddning att jag jobbar med det jag gör – jag vill leva som jag lär för att visa att det går! Men framför allt vill jag vara en förebild för mina barn. Vår vardag i dag ger dem vanor som kommer att avgöra deras livskvalitet i framtiden. Det är ett stort ansvar.

Vi har pratat igenom i familjen vilka förhållningssätt vi ska ha: inga mobiler vid matbordet, inga pushnotiser på våra telefoner, utan man får trycka aktivt på någon app för att få reda på om det hänt något. Och routern som fördelar vårt internet är avstängd mellan klockan 22.00 och 06.00. Jag upplever dock att våra ungdomar är mycket klokare än sina föräldrar. Det växer upp en generation mycket medvetna konsumenter.

Sparar vi tid på att använda mejl och sms?

– En hel del av tydligheten försvinner ju, för när vi pratar med varandra har vi större chans att skapa förståelse genom tonläge och kroppsspråk. När vi skriver korta meddelanden kan vi tolka fel, bli upprörda – och skicka många fler meddelanden för att reda ut situationen. Det hade gått mycket fortare i ett snabbt samtal.

Varför tror vi att vi måste säga ja till allting?

– ”Svårt att säga nej” brukar vara den största tidstjuven hos människor jag möter. Jag tror inte att vi egentligen har problem att prioritera, jag tror bara inte att vi tar oss tiden att stanna upp och göra det. När vi är vardagsstressade så upplever vi att det går fortare att säga ja än att reflektera över varför vi borde säga nej. Jag brukar jämföra det med att packa inför en resa. Har du gott om tid att tänka över vad du ska göra, vem du ska träffa, så är det lättare att välja smart. Ju kortare tid du har på dig, desto onödigare saker hamnar i väskan. Se till att du säger ja till rätt saker och att den du säger nej till inte alltid är dig själv.

Barn har ju en helt egen tidsuppfattning. Kan vi lära oss något av dem?

– Vi skulle behöva hitta tillbaka till den närvaro som barn har i sin lek, att släppa allt runtom. Den förmågan finns i oss alla och när vi gör det så att tid och rum upphör att existera, då ger vi vår hjärna ro och återhämtning.

Praktiska tips för att planera veckan bättre?

– Stanna upp och se över vad du har framför dig de kommande tre veckorna – en vecka är för kort tidsperspektiv. Se till att du verkligen har skrivit in och satt av tid för viktiga saker i din kalender och att inte saker är bokade för tätt inpå varandra. För egen del är jobbförmiddagen min tid att komma någonstans på att göra-listan medan eftermiddagen ägnas åt resten av världen.

– Gör rutiner av uppgifter som är mindre roliga, så att du inte behöver fundera så mycket över dem. Ha till exempel fasta tvätt- och städtider, träningstider, tid för när du betalar räkningar, återvinner etcetera. Allt som görs till en rutin tar väldigt lite energi för hjärnan att hantera.

Fångar dagen, hur gör man det?

– Jag tycker vi är slarviga med att fundera över vad vi egentligen vill få ut av dagen. Människor är superfrustrerade över att inte hinna med, men har de någon gång satt sig ner och verkligen formulerat sina mål? Hur vet de annars vad de vill?

– Skriv ner tio saker som du skulle vilja uppnå under det närmaste året. Välj ut den som skulle göra störst skill- nad i ditt liv om den uppnåddes inom 24 timmar. Lista därefter allt du kan komma på för att nå det målet – och bestäm vad som är första steget. Det är något magiskt med att skriva ner det, det aktiverar det logiska sinnet och för- mågan till överblick. Fånga alltså dagen genom att fånga dina tankar i skrift.

Läs alla reportage i serien om tid här!

PETRA BRASK

ÅLDER: 45 år.

GÖR: Senior effektivitetskonsult, föreläser och utbildar i att få tiden och energin att räcka till.

BOR: I Täby.

FAMILJ: Sambo, bonusdotter, dotter och son.

AV KATARINA DANIELSSON

FOTO JIMMY ERIKSSON

Intervjun publicerades i FEMINA nr 6/2016.

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu kostar kursen endast 199 kronor – läs mer här och börja direkt!