Uttrycket oxveckor härstammar tillbaka till bondetiden, och brukade innan semesterrätten vara namnet på tiden mellan midsommar och allhelgona, när arbetet med skörden var som allra tyngst.

Nu för tiden menar man dock något annat med oxveckorna – det har kommit att handla om den tunga och ofta fattiga perioden efter jul och nyår, när man har långt till nästa lediga period och lite att se fram emot.

Veckorna i januari fram till lön är vida kända som de fattigaste på året, då många spenderat mycket pengar på julklappar och firande. Man har lagt festligheternas glitter och glamour bakom sig – samtidigt som det fortfarande är väldigt långt kvar till vårens ljus och nästa långledighet, som kommer till påsken.

Särskilt i år, när vi är ett år in i en pandemi, som trots vaccinering ser ut att hänga kvar åtminstone några månader till, kan det vara svårt att hitta motivation och glädje.

Därför kommer här några tips på hur man tar sig igenom de tunga oxveckorna – både emotionellt och ekonomiskt.

1. Planera din nästa ledighet

Vi kan alla behöva något att se fram emot. Många svenskar reser i vanliga fall utomlands eller bort kring sportlovet, något som det inte finns samma möjligheter till att göra i år. Men även om livet ser annorlunda ut kan det vara motiverande att planera nästa gång du är ledig. Kolla upp hur länge det är kvar, och kanske planera något roligt att hitta på utomhus med familjen eller en vän?

2. Gå ut när det är ljust

I dessa mörka tider behöver vi allt solljus vi kan få, och i brist på solljus – dagsljus. Försök komma ut en sväng när det är ljust. Kanske kan du ta en promenad på lunchen, ha ett walk and talk-möte, eller erbjuda dig att gå till affären och handla fika åt kollegerna. Alla anledningar att ta sig ut under dygnets ljusaste timmar är bra.

3. Ordna myskvällar

I dessa mörka och dystra tider kan man bli sugen på att unna sig en härlig kväll på stan, kanske med restaurang och bio? Men restaurangerna avråds man från att besöka och biograferna är stängda – och förresten så gapar plånboken ganska tom... Då är det ett perfekt, och billigt, substitut att ordna en riktig myskväll hemma i stället. Laga någon god och värmande mat, tänd massor värmeljus och slå på en härlig film!

4. Rör på dig

Hur omotiverad man än kan bli av grått väder, minusgrader och januari, så blir inget bättre av att man inte rör på sig. Motion kan både vara gratis och ger energi, bättre immunförsvar och hjälper mot den där rastlösheten många känner efter snart ett år av coronapandemi.

Läs mer:

Så får du koll på din ekonomi – äntligen

Så säkrar du din ekonomi under corona – experten Frida Bratts bästa tips

Charlotte Perrellis varning mot coronakritikerna

Mer läsning

Femina