Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Ilskan efter att Coca-cola zero har bytt recept

01 apr, 2021 
Populära drycken Coca-cola zero har bytt recept – och kunderna är inte nöjda.
Nu har svenska Frida Olsson startat ett upprop för att få tillbaka den gamla sorten.
– Den nya smaken känns så himla sliskig, det finns ingen poäng med att dricka den. Så nu slipper jag spendera mer pengar på att dricka cola, säger Frida Olsson till Expressen.
Annons
Så gör du drinken Grown-up hot chocolateBrand logo
Så gör du drinken Grown-up hot chocolate

Coca-cola zero är en populär lågkaloriläsk – men trots att så många gillar den har man nu valt att uppdatera receptet och därmed ändra smaken på drycken. Coca.cola själva säger att den nya versionen av drycken erbjuder kunderna ”den bästa Coca-cola-upplevelsen men fortfarande utan socker och kalorier”.

– Under ett antal år har vu ändrat receptet och varit uppfinningsrika för att erbjuda folk ett val av lågkaloridrycker, säger en presstalesperson till The Grocer.

Men nu slår zero-fansen bakut – många är missnöjda med att man har ändrat smaken och vill ha den gamla tillbaka.

En av dem är Frida Olsson i Gävle, som har startat en namninsamling för att få tillbaka den gamla smaken. För Expressen berättar hon om beslutet att säga ifrån.

Annons

– Jag vill att de tar tillbaks den gamla. Den nya smaken känns så himla sliskig, det finns ingen poäng med att dricka den. Så nu slipper jag spendera mer pengar på att dricka cola, säger Frida Olsson till tidningen.

Konsumenterna vill ha tillbaka gamla Coca-cola zero

Namninsamlingen har fått spridning på Facebook, och flera har också hört av sig direkt till Frida.

– Det är några som har skrivit i meddelande att de håller med. De är lika besvikna som jag och tycker att det är jättedåligt att de har ändrat den här smaken, säger Frida till Expressen.

Företaget menar att ingredienserna är desamma, men att man har ändrat aromerna.

”Vi har fått en hel del reaktioner från våra konsumenter. Många är positivt överraskade av den nya smaken och andra lite avvaktande till förändringen”, skriver Frida Keane på Coca-cola i ett mejl till Expressen.

Annons