Internationella stjärnor – som synts i svensk reklam
Här är världsstjärnorna som synts i svensk reklam genom åren!
Samuel L Jackson – Vattenfall
Många har nog blivit förvånade över att se hyllade ikonen Samuel L Jackson göra reklam för svenska energibolaget Vattenfall. Den amerikanska skådespelaren syns både på reklamskyltar på stan, så väl som i en reklamfilm, där han blickar ut över ett grått hav och pratar om vindkraftverk.
Kylie Jenner – Acne
Det var 2023 som Keeping up with the Kardashians-stjärnan, tillika sminkmogulen, Kylie Jenner plötsligt dök upp i en reklam för det svenska modemärket Acne. Acne, som rönt stora internationella framgångar de senaste åren, fotograferade en smutsig och blöt Kylie Jenner bärande deras jeans och accessoarer. Reklamen väckte stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands.
Jean-Claude Van Damme – Volvo
80-talsskådespelaren Jean-Claude Van Damme fick uppvisa sin smidighet i en reklam för Volvo 2017, där han gjorde sin klassiska split mellan två av det svenska bilmärkets lastbilar, som kör på en väg i solnedgång. Reklamen, som gjordes för att visa fordonens precision och stabilitet, blev en riktig snackis på grund av skådespelarens stuntförmåga, speciellt eftersom reklamfilmen kom så långt efter hans storhetstid.
Snoop Dogg – Klarna
Snoop Dogg var inte bara med i flera reklamfilmer för betaltjänsten Klarna – han gick också in som delägare i företaget 2019. Därefter börjad han synas i Klarna-reklamer, som visades både i Sverige och i USA.
Beyoncé – H&M
Svenska klädkedjan H&M har haft en lång rad internationella stjärnor som har frontat deras reklamfilmer – men minns du att självaste Beyoncé har gjort reklam för H&M:s kläder? 2013 gjorde hon sommarkampanjen ”Standing in the sun”, där hon poserade i deras badkläder på en tropisk paradisö.
Backstreet Boys – Net on net
Larger than life – eller Lager than life? Onlinebutiken Net on net valde att anställa ett av världens mest kända pojkband Backstreet boys för att uppträda i ett lager med nätbutikens varor, klädda i Net on net-kläder. Kampanjen gjordes 2014, efter bandets storhetstid men också innan deras hyllade nostalgiturnéer, och ska enligt uppgift ha gett bandet sammanlagt 5,2 miljoner kronor.
Aino Oxblod, reporter på Femina
Aino Oxblod är reporter på Femina, där hon skriver allt från personporträtt och krönikor till smidiga livsstilstips, det senaste inom mode och skönhet samt gripande livsöden. Hon har tidigare arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef.