0:48

Efter reklamen: 5 av världens dyraste hotell

(0:48)

Slå på ljud

Att bo på hotell är för många personer höjden av lyx – att få bo fint, äta hotellfrukost och inte behöva bry sig om att bädda sängen om morgnarna är något de flesta uppskattar. Men en mysig hotellvistelse kan också solkas ner om de andra gästerna inte beter sig som man vill.

I en undersökning gjord på resesajten Expedia.com fick folk lista sina allra värsta beteenden hos hotellgäster – helt enkelt det som de tycker är mest irriterande eller störigt när andra gäster gör.

De flesta har nog gjort sig skyldiga till åtminstone en av dessa punkter någon gång. Högst upp på listan hittar vi föräldrar som inte har koll på sina barn, och låter dem springa fritt på hotellets område eller i korridorerna. Näst efter ouppmärksamma föräldrar kommer gäster som skriker i hotellkorridorerna överlag, vanligtvis efter en sen utekväll.

6 saker att tänka på innan du checkar ut från hotellet

Prata inte i hissen

Men det är inte bara hög ljudvolym som får hotellgäster att bli irriterade. Många stör sig på när andra gäster klagar hos personalen över minsta lilla sak, eller hela tiden smågnabbas med varandra.

Så enligt undersökningen ska den perfekta hotellgästen inte vara för högljudd eller tjafsa med sina resepartners – men det är också viktigt att inte ha det för trevligt på semestern. Flera av punkterna på topp 10-listan över mest störiga beteendena handlar nämligen om kärlekskranka par. Många stör sig på när par har högljutt sex på sina hotellrum, eller förvandlar hotellets bubbelpool eller pool till en privat dejtingplats.

Hotellstädaren avslöjar: Det här är gästernas värsta beteende

Sist men inte minst – vill du vara omtyckt av de andra hotellgästerna: prata inte med dem i hissen.

– Medan de olika etikettbrotten varierar så går det att koka ner till samma beteende: huruvida gäster respekterar främlingarna i dess närhet.

Källa: News.com.au.