Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

10 saker personalen i sminkbutiken stör sig på när du gör

02 jun, 2021 
AvAino Oxblod
FotografIakov Filimonov/TT.
Kvinna shoppar smink.
Att strosa i sminkbutiker och shoppa kan vara alldeles underbart – men för de som jobbar i butikerna innebär det dagligen möten med ohyfsade kunder.
Här är 10 saker som personalen i sminkbutiker vill att du ska tänka på nästa gång du ska shoppa skönhetsprodukter!
Annons
4 sminktips för dig med mogen hyBrand logo
4 sminktips för dig med mogen hy

1. Hälsa tillbaka

Det här kan tyckas vara basic, men är något många inte gör. När personalen hälsar på dig när du går in i butiken, så hälsa tillbaka.

2. Öppna inte nya produkter

Sminktester finns framme av en anledning – för att kunderna inte ska öppna helt nya produkter. Finns det inget test så fråga personalen, men öppna inga nya på egen hand. En öppnad sminkprodukt går inte att sälja, för vem vill köpa något som någon annan redan har öppnat?

3. Skippa utskällningarna

Det är inte personalens fel att favoritmärket inte säljs eller att produkten du behöver inte finns inne just nu. Det är inte heller de som sätter priserna. Så skippa snäsiga kommentarer och utskällningar i butiken.

4. Ljug inte vid returer

Ibland gör man felköp, och man har rätt att byta sina produkter – till en viss gräns. Har du brutit plomberingen och testat produkten hemma så kan du tyvärr inte förvänta dig att kunna returnera den och få pengarna tillbaka, så det är ingen idé att försöka.

Annons

5. Butiken är inte din papperskorg

Det kan kännas lyxigt att strosa i en butik med en take away-latte i handen, men glöm bara inte att få med dig muggen på vägen ut också. Sminkstationerna i butiken är ingen papperskorg.

6. Ja, de med namnskylt jobbar här

”Jobbar du här?”

Nej, jag brukar ta på mig en namnskylt när jag är ute och shoppar privat, hur så?

Många butiksarbetare retar sig på den här frågan, som i grund och botten är trevlig, men blir irriterande när man får höra det flera gånger om dagen.

7. Vänta på din tur

Som personal kan man bara hjälpa en kund i taget, så försök inte tränga dig före i kön genom att ”bara ställa en snabb fråga”. Frågan är sällan så snabb och kort som du tror, så det är bara att vänta som alla andra.

Annons

8. Testa gärna läpprodukter – men på rätt sätt

Under pandemin har många sminkbutiker varit mer restriktiva med sminkprover i butiken. Men även när allt är som vanligt så är det rekommenderat att testa läpprodukter som läppstift och läppglans med hjälp av de engångsapplikatorer som finns i butiken. På så sätt blir det mer hygieniskt för alla!

9. Var tillgänglig när du ber om hjälp

Om du ber om hjälp av personal, se då till att vara tillgänglig när du får hjälp. Det är vanligare än man kan tro att samtidigt prata i telefon, och på så sätt låta den – antagligen väldigt upptagna – butikspersonalen att vänta på dig. Slösa inte med andras tid, utan prata helt enkelt klart i telefon innan du ber om assistans!

10. Shoppa inte precis vid stängning

Att det är en minut kvar till stängning betyder inte att du har en minut kvar att shoppa på. Undvik helst att handla precis vid stängning – personalen har varit där en hel arbetsdag och undviker helst att jobba över. Om du handlar precis vid stängning, se då till att du vet vad du ska ha, och gå direkt till kassan för en snabb affär.

Källa: Metro mode.

Annons