många skönhetsikoner hos amerikanska Fresh

1:14

Efter reklamen: Titta in i de svenska kändisarnas lyxiga lantställen

(1:14)

Fresh måste vara ett av de bästa namnen man kan döpa ett hudvårdsmärke. För vem vill inte ha något på huden som är fräscht och får den att kännas fräsch? Ändå är just det här amerikanska märket lite av en doldis i Sverige förutom bland oss skönhetsredaktörer. Det här är ett riktigt kultmärke som startade trenden med socker i skrubb och har gett oss den ikoniska Soy Cleanser. Därför beslöt vi oss för att kika närmare på både produkterna och vilka som ligger bakom.

fresh grundare

Fresh grundades av Lev Glazman och Alina Roytberg för 30 år sedan. Till en början var man ett litet apotek i Brooklyn som gjorde fina handförpackade tvålar. Idag har man ett stort hudvårdssortiment med allt från härlig ansiktsmasker till välgörande läpprodukter. Märket säljs över hela världen och ägs numera av lyximperiet LVMH.

Varför startade ni Fresh?

Skönhetsredaktören väljer bästa reseprodukterna!

-Vi ville förvandla vardagsrutiner till en upplevelse och en ritual för hela kroppen och för dina sinnen. Vi ville också basera det på naturliga ingredienser, något som var okänt i USA på den tiden. Det fanns ingen som kunde erbjuda naturliga, härliga och samtidigt effektiva produkter. Där var vi en av pionjärerna. Det som är spännande är att det fortfarande finns så många ingredienser där ute i naturen som ännu inte upptäckts eller använts.

rengöring med soja

Var hämtar ni inspiration?

- Från hela världen. Jag har alltid fascinerats av de rutiner man stöter på när man resesr. Som till exempel de japanska. Jag blev väldigt förtjust i hur de bevarar sin skönhet med annorlunda ingredienser vi tidigare inte sett i hudvård. Det var där vi upptäckte sake och hur klar och fin du kan få huden med det. Vi hittar många av våra stjärningredienser över hela världen.

Använder ni enbart naturliga ingredienser?

- Produkterna är en mix. De naturliga ingredienserna har dock huvudrollen men vi kombinerar dem med modern vetenskap.

rosmask från fresh

Ditt bästa skönhetstips?

- Jag är en maskoholic. Med masker kan du leverera en stor dos vård och bomba den med välgörande ingredienser. Du behöver ju inte tänka på hur du ser ut medan du bär dem eftersom du gör det hemma. Det gör att man kan formulera masker annorlunda än t ex en dagcreme som ju gärna ska smälta in i huden och inte synas. Jag kan lägga två tre masker efter varandra och på söndagar maskar jag med mina döttrar hela dagen.

Världen har förändrats mycket på de här 30 åren och skönhetsbranschen behöver ställa om för att bli mer hållbar. Hur jobbar ni med de här frågorna?

- Teknologi låter oss nu göra saker på ett mer hållbart sätt, något som är nödvändigt då branschen växt så enorm. Vi måste vara försiktiga med hur vi tar ingredienser men också hur vi återför dem så vi inte eroderar jorden. Vi arbetar nära jordbrukarna, det är viktigt för oss att skapa goda relationer med dem. Och så använder vi något som kallas Zeta-fraction där vi tar labbet till lotusfältet. Man processar hela plantan på plats, kallpressar den och stoppar tillbaka det som blir över i jorden så att det kan bli mat och näring till nya plantor.

Nu kommer Selena Gomez skönhetsmärke - så bra är produkterna!

läppbalsam som ger både ton och solskydd

Redaktionens Fresh-favoriter är bl a Soy Cleanser, Sugar Tinted Lip Treatment SPF 15 och Rose Face Mask. Du hittar märket här (reklamlänk från Apprl).

Utvald läsning

Femina