Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Maria Ahlgren om orden hon hatar i skönhetsbranschen

11 maj, 2022 
AvJessica BLOCKSTRÖM HEMBER
FotografWeronika Bela
Maria Ahlgren.
Skönhetsskribenten Maria Ahlgren har blivit hudpositivist och lägger sitt största fokus på hudens hälsa. Hon tycker att vi bör ha nolltolerans mot värderande ord som oren hud och lanserar nu sin första egna produkt.
Annons
Största skönhetsmyterna – hudgurun ger svarBrand logo
Största skönhetsmyterna – hudgurun ger svar

Maria Ahlgren har en av Sveriges vassaste skönhetspennor. Hon var tidigt ute med att starta blogg, har skrivit spaltmeter av spännande artiklar för nästan alla stora magasin och författat två böcker på temat mat och skönhet. Hon fortsätter att leverera träffsäkra texter men kan numera också lägga titeln skönhetsentreprenör till sitt cv. När dök intresset för skönhet upp?

– I tidiga tonåren kände jag tydligt att min typ av utseende inte passade in i 90-talets ideal. Jag hittade en otrolig kraft i makeup. Mitt ansikte blev som en kanvas jag hade full frihet över. Samma sak med håret – jag pendlade mellan sockervaddsvitt, brandbilsrött och kolsvart.

Efter några år av journalistikstudier på universitet i London fick Maria erbjudande om att bli redaktör på en ungdomstidning i Sverige.

Maria Ahlgren.
Maria Ahlgren.

– Förutom samtidsfenomen och popkultur ingick även mode och skönhet i repertoaren. Jag älskade att guida unga tjejer genom allt från akne till hur man hångelsäkrade sminket.

Annons

Maria Ahlgren

Gör: Skönhets­­-jour­nalist, författare och entreprenör.

Ålder: 42 år.

Bor: I Stockholm.

Aktuell: Har nyligen lanserat det aknepositiva märket Common Clouds.

Hennes stora intresse för hur man kan påverka huden genom maten blommade upp när hon flyttade till Japan.

– Min man fick jobb i Tokyo och jag tog tjänstledigt för att frilansa. 2008 fick jag kontrakt på en bok om japansk skönhetskultur. Det var då jag insåg att många japaner ser på mat som en del av hudvårdsrutinen.

Finns det något ämne som ligger dig extra varmt om hjärtat?

– Kopplingen mellan hud, hur vi mår inuti och vår mentala hälsa. Jag har själv haft stora problem med ångest och stresshantering och nu är jag väldigt inne på hur signalsubstanser i kroppen går som en telefonlinje mellan tarm, hjärna och hud.

Du är en av grundarna till det nya skönhets­märket Common Clouds. Det beskrivs som ett akne­positivt märke. Vad innebär det?

– Vi vill ändra synen på akne. Det är världens vanligaste hudtillstånd, ändå omges det av skam och myter. Att vara positiv – eller åtminstone neutral – till akne innebär inte att man låter den vara och accepterar att ha ont och riskera ärr. Det betyder att man inte ska mäta sitt människovärde i hur huden ser ut. Det är nolltolerans mot värderande ord som ”oren hud”, ”perfekt” och ”felfri”. Jag har själv haft akne och vet hur påverkad man blir psykiskt.

Annons

Första produkten är ett plåster i form av små moln. Hur kom ni på idén?

– Vi ville ge akne en glowup! Finnplåster har funnits ett tag, men vi fastnade för molnets symbolik. Moln kommer och går. Om vi pratar om finnar som moln så känns de plötsligt mycket snällare.

Maria Ahlgren, grundare av Common Clouds.
Maria Ahlgren en av grundarna till skönhetsmärket Common Clouds.

Blir det fler produkter?

– Vi utvecklar tre just nu men vi är ett pyttelitet företag, varje produkt måste verkligen fylla ett syfte.

Om du fick ändra något inom skönhetsbranschen, vad skulle det vara?

– Den är mästare på att konstruera problem vi ska känna behov av att åtgärda på olika sätt. Jag är allergisk mot värderande begrepp som anti-age eller anti-imperfections. Jag önskar det pratades mer om hudens hälsa och mindre om att den ska se ung eller felfri ut.

Annons

Vad drömmer du om för framtiden?

– Förutom att Common Clouds ska göra skillnad för personer med akne är en stor dröm att vid något tillfälle bo i Tokyo igen.

Har du något motto?

– Moln kommer och går – i livet, i hjärnan och på huden. Inget är beständigt, och det finns något vackert i det.

4 skönhetsfavoriter

1. A-vitamin

A-vitaminkräm från Beauté Pacifique.
A-vitaminkräm från Beauté Pacifique.

Beauté Pacifiques A-vitaminkräm Crème Symphonique Night-Time gör huden persikostudsig och jämnare. Ca 1 295 kr/50 ml.

2. C-vitamin

C-vitamin serum från Sunday Riley.
C-vitamin serum från Sunday Riley.

CEO Brightening Serum från Sunday Riley med den effektiva och stabila C-vitamin­formen THD. Jag använder C-vitamin varje morgon, utan undantag. 519 kr/15 ml.

3. Finnplåster

Finnplåster från Common Clouds.
Finnplåster från Common Clouds.

Jag får PMS-finnar varje månad och ­använder Cloud Patch från Common Clouds dag och natt. De är gjorda av vegansk hydro­kolloid och centella-­extrakt som lugnar. Ca 139 kr/35 st.

4. Solskydd

Solskydd från Clarins.
Solskydd från Clarins.

Jag använder solskydd varje dag och Dry Touch Sun Care Face Cream SPF 50 från Clarins sitter fint under makeup. 300 kr/50 ml.

Annons

Marias skönhetstips

1. Ät din hudvård! Vanlig mat har fantastiska förmågor att stärka hudens egna försvars- och reparationsprocesser inifrån. Mängder med färgglada grönsaker, bär och frukter, rejält med omega 3-fetter och långsamma fibrer som gynnar tarmfloran gör underverk.

2. Slarva inte med solskyddet. SPF är hudens bästa skadeförsäkring, och det enda som verkligen borde få marknadsföras som anti-age då det är det enda som faktiskt ­förebygger förtida ålderstecken.

3. Investera i en bra retinolprodukt. Trender kommer och går, men retinolen består. Det är den mest vetenskapligt beprövade ingrediens vi har med effekt på nästan allt från fina linjer och pigmenteringar till förstorade porer och finnar.

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Annons