1:20

Efter reklamen: Fem favoriter från Femina – Nostalgispecial – 80-talspar

(1:20)

Slå på ljud

Nu börjar solen verkligen ta fart och det gäller att ha bunkrat med solskydd hemma. Men vad gäller egentligen en regnig sommardag? Och vad händer med D-vitaminet om man är duktigt på att smörja in sig från topp till tå? Det finns många missförstånd och myter som cirkulerar både i magasin och sociala medier. Men det gäller att ha koll på vad som verkligen är fakta. Annars kan du skada huden.

Skönhetsredaktören tipsar: de här vattenfasta mascarorna är bäst

Myt 1

Det är skillnad på skyddseffekten om man jämför en solcreme med SPF 30 och en dagcreme med samma solskyddsfaktor.

Dessa testas på precis samma sätt och under samma kriterier enligt EUs riktlinjer. Med det sagt så skiljer sig mängden vi använder av de här olika produkterna. De allra flesta tar inte lika mycket av dagcreme, foundation eller liknande jämfört med ett traditionellt solskydd eftersom det rent krasst skulle se riktigt tokigt ut. Tar du inte tillräckligt stor mängd blir effekten ett sämre skydd. Lösningen? Kör lager på lager-metoden, t ex med solskyddande serumdroppar under dagcreme och foundation med SPF. Vänta dock en liten stund mellan varje lager för att inte flytta runt produkterna.

Myt 2

Fysikaliska solfilter reflekterar solljus medan kemikaliska solfilter omvandlar ljuset till energi.

Det stämmer men bara delvis. Båda dessa typer av filter fungerar främst genom att omvandla solljus till energi i huden. Vad som däremot ofta är sant är att de fysikaliska har en tendens att lägga sig mer på hudens yta. Varför ska du då välja mineralfilter? Det är ett alternativ för dig som föredrar en mer naturlig hudvård.

Myt 3

För att spara tid kan man mixa sitt solskydd med dagcreme eller foundation.

Det är riskabelt att göra så då de aktiva ingredienserna späds ut och blir mindre effektiva. Även om det tar några minuter längre så är det både bättre och säkrare att applicera dem i flera lager.

Julianne Moores bästa skönhetstips för att vara fräsch efter 60

Myt 4

Har man mörk hud behöver man inte solskydd.

Det är helt fel, din hudton kan inte likställas med en viss sorts SPF. Även om mörka inte bränner sig lika lätt kan de absolut både få pigmenteringar och drabbas av hudcancer. Det knepiga är att det är svårare att upptäcka solskador på de mörkare hudtonerna och tyvärr ligger utbildningen och medvetenheten inom sjukvården i Sverige efter på det här området. Så oavsett om du är ljus eller mörk – använd solskydd och var uppmärksam på hudförändringar.

Myt 5

Jag väljer alltid en hög solskyddsfaktor för då behöver jag inte smörja in mig lika ofta.

Oavsett vilken SPF det står på din flaska så räcker solskyddet bara cirka två timmar och efter det behöver du återapplicera. Numret på solskyddsfaktor indikerar bara hur mycket skydd du får, inte hur länge det räcker.

Myt 6

Du behöver inte skydda huden om det är en molnig dag.

Du kanske inte bränner dig lika lätt en molnig dag då en del av UVB-strålarna blockeras men UVA-strålarna är fortfarande precis lika starka.

Myt 7

Solskydd kommer att blockera ditt upptag av D-vitamin.

Den lilla mängd UVB-strålar som tar sig igenom ditt solskydd är gott nog för att hjälpa kroppen att tillverka den viktiga vitaminen.