Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Skönhetsexperten om myterna inom branschen

25 okt, 2021 
Matilda Wiechel, aktivism- och kommunikationschef på The Body Shop
Hållbarhet är inte bara en stor trend på skönhetsfronten just nu, det är en ny standard. Men hur kan man veta vad som är bra val i djungeln av märkningar, påståenden och begrepp? The Body Shops Matilda Wiechel går igenom vad som gäller och hjälper dig att göra rutinen mer hållbar – på riktigt.
Annons
Vi öppnar Filorgas skönhetskalender 2021 – spoilervarning!Brand logo
Vi öppnar Filorgas skönhetskalender 2021 – spoilervarning!

Ekologiskt, veganskt, naturligt och cruelty free har på senaste tiden fått sällskap av begrepp som ”blue beauty” och ”clean beauty”. På skönhetshyllorna syns ett myller av märkningar i klimatkampens namn. I grunden är det något positivt att branschen tar större ansvar men för dig som vill göra bra val kan det vara krångligt att välja. Dessutom finns få eller inga regleringar för vad som får användas i marknadsföringssyfte. Det blir inte helt lätt att navigera rätt.

Expertens tips för en hållbar skönhetsrutin

Matilda Wiechel
Matilda Wiechel brinner för hållbarhet.

Så vad är viktigt att tänka på när man vill ta hand om hud och hår och samtidigt värna om vår jord och de som bor här? Så här säger Matilda Wiechel som är aktivism- och kommunikationschef på The Body Shop och länge arbetat med de här frågorna.

Annons

– Det är inte genom valet av skönhetsprodukt du kommer att rädda världen, vi kan inte konsumera oss ur klimatkrisen. Vi behöver snarare ta ett helikopterperspektiv och ta hänsyn till totalen. Det som står på sista raden i hela kalkylen.

Vi behöver tänka över antalet produkter vi köper och hur mycket av dessa vi använder. Men det finns fler saker att fundera över.

– ”Clean beauty” är ett begrepp som blev trend för några år sedan. Här trycker företagen på vilka ingredienser de väljer bort, man kallar ofta dessa ämnen ”giftiga”. Jag menar att enskilda ingredienser får för mycket uppmärksamhet, som konserveringsmedel. Att till exempel ha väldigt många produkter utan konserveringsmedel och behöva slänga för att de blir dåliga innan du hinner använda upp dem kan vara värre än att köpa några få där du har möjlighet att ta vara på allt. För mig känns det mer intressant att prata förpackning, refill och vilka ett företag samarbetar med.

Annons

Naturliga ingredienser inte alltid bättre

Kemikaliefritt är ett vanligt påstående som ”clean beauty”-märken använder. Bra att komma ihåg då är att vatten och luft också är kemikalier. Det enda som är fritt från det är vakuum.

– Jag tycker också man bör fråga sig vad som är giftigt. En av de giftigaste sakerna i vår tid är saker som spelar på vår rädsla men också sådant som sänker vår självbild.

”Green beauty” är ett annat begrepp som är vanligt. Det innefattar produkter som helt eller delvis består av naturliga ingredienser, gärna ekologiska. Så är naturligt alltid bättre ur ett hållbarhetsperspektiv?

– Nej. Återigen är det inte bra att behöva slänga produkter innan vi hinner använda upp dem på grund av kortare livslängd. Men det är inte heller rimligt att använda en naturlig ingrediens om den behövs för att ge människor mat eller om den är på väg att försvinna från vår jord.

Märkningen är också problematisk. Det finns inget som förbjuder att du kallar en produkt för naturlig eller ekologisk även om där bara är någon ynka procent som är just detta. Och naturliga ingredienser kan vara knepiga att jobba med när du ska skapa produkter, kvaliteten kan variera beroende på väder och vind och andra faktorer vi inte styr över. Med det sagt finns det massor av bra naturliga ingredienser som används.

Annons

Så vad är då en hållbar skönhetsprodukt?

– Jag tycker att man ska fråga sig vad man själv har för prioriteringar, tänk igenom vad du kan stå för. För mig är det till exempel viktigt att ett märke är transparent. Att man enkelt kan få reda på vad produkterna innehåller, hur de är tillverkade och var ingredienserna kommer ifrån. Jag vill också att det ska finnas en långsiktighet där företaget tar ansvar för de som producerar och för en positiv förändring i samhället.

En certifiering som gör det lättare är B-corp. Här tittar man på helheten och kräver att företagen som ansluts har lika mycket fokus på människan och planeten som på pengarna.

En spännande trend som vi ser är också att varumärken som vanligtvis är konkurrenter går ihop i nätverk.

– Man jobbar tillsammans för att påverka stora beslut, till exempel kampanjen för att stoppa det nya förslaget att återinföra djurförsök inom EU. Här har vi på The Body Shop gått ihop med Dove och ett antal djurrättsorganisationer.

Annons

Det finns också exempel på märken som arbetar ihop för att få fram nya miljölösningar. Under hashtaggen #weareallies arbetar Biossance, Caudalie, Herbivore, REN och Youth to the People för att hitta förpackningar med noll påverkan på vår planet. Man byter till exempel ut alla testerpåsar av plast mot tuber i återvinningsbar aluminium och kork vilket gör att du kan spara och ta tillvara det som inte används direkt. Det kallas ”infinity recycling”, ett slags oändlig återvinning där tanken är att inga nya material ska behöva produceras.

Många gör mycket men Matilda Wiechel betonar att vi också behöver tillåta märken att börja någonstans.

–Vi har en stark så kallad ”cancel”-kultur i dag, det finns lite utrymme för att misslyckas. Men alla som försöker jobba hållbart är viktiga och alla steg behövs, även de små. Vi behöver inspirera till att vilja göra skillnad, inte skrämmas.

Liten checklista för en mer hållbar rutin

  • Fundera över hur många produkter du verkligen behöver. Använd upp det du har hemma innan du köper nytt.
  • Multifunktionella produkter är bra, det minskar antalet du måste köpa.
  • Se vad kan du göra med förpackningar innan du slänger. Är det återvinning som gäller eller går det att ha till annat? En del plastbyttor kan leva vidare som matlåda, din gamla skönhetskalender kan lämnas till förskolan runt hörnet och krukan till ett doftljus kan sminkpenslar stå i.
  • Köp refill när det är möjligt, gärna att det är tillverkat av återvunnet material från början. Märken som The Body Shop och Hourglass erbjöd refill för många år sedan men slutade då konsumenterna inte anammade konceptet och det inte blev lönsamt. Nu gör man nya försök och hoppas att marknaden är mogen.
  • Checka dina märken. Är de transparenta, speglas marknadsföringen i företagets handlingar och finns det tydlig info om alla produktionsled? Finns det fler drivkrafter än avkastning till aktieägare? Det kan till exempel vara ett engagemang att driva sociala frågor framåt.

Vad betyder skönhetsuttrycken?

Blue beauty fokuserar på plasten i haven, saker som är skadliga för havets organismer och mindre vattenanvändning vid produktion. Lyfter fram vad produkterna är gjorda av, var de hamnar när du är klar och att vi måste tänka på hur vi konsumerar plast. The Body Shop och Biotherm är två märken som fokuserar på detta.

Annons

Green beauty innebär helt eller delvis naturliga skönhetsprodukter, som Dr Hauschka och Weleda. Inom den här gruppen hittar du också ekologiska och biodynamiskt odlade ingredienser.

Green washing är ett uttryck som uppstått i svallvågorna av den gröna trenden. Det används för att beskriva att ett märke framhäver sin gröna profil utan att det finns någon substans bakom.

Clean beauty bygger på transparens och att produkterna är ”rena”. Vikten läggs vid att vissa ingredienser som anses tveksamma inte ingår, som mineraloljor, parabener, pftalater och sulfater. Det innebär dock inte att det måste vara naturligt. Exempel är RMS Beauty, Tata Harper och Rahua.

Cruelty free är ett samlingsnamn för icke djurtestad skönhet. Två organisationer som jobbar med certifieringar är PETA och Cruelty Free International. Märken är till exempel Anastasia Beverly Hills, Bare Minerals, Dove, Hourglass och The Body Shop.

Annons

Ekologiskt betyder att innehållet ska vara delvis eller helt ekologiskt odlat. Det finns dock ingen övervakande myndighet, däremot företag som delar ut certifieringar mot en kostnad. Flera av dem, som Ecocert, har nu gått ihop i det som kallas Cosmos för en gemensam standard. Här finns två typer av certifikat, ett för naturkosmetika och ett för ekologisk kosmetiska, den senare kräver fler ekologiskt producerade ingredienser.

Vegan innebär att en produkt inte innehåller några animaliska ingredienser. Ser du Vegan Society och svenska Djurens rätts märkning I am vegan innefattar det också att varken produkten eller dess enskilda ingredienser är djurtestade.

Upcycle innebär att göra något bra av skräp som annars slängs. Det kan vara att sy en sminkväska av dina trasiga jeans, återanvända förpackningar som inredningsdetaljer eller att ta vara på rester från matindustrin, något som till exempel Lumene jobbar med.

Hållbara märkningar att ha koll på

B-corp

Privat certifiering, inriktad på hållbart och etiskt företagande som ger märkbar förändring för både människor och vår jord.

Cosmos

Samlingsorganisation för flera företag som eko-certifierar skönhetsprodukter under samma standard, till exempel Ecocert och Soil Association.

I’m Vegan

Den svenska organisationen Djurens rätts märkning av produkter som är veganska och där inget led inneburit tester på djur.

Leaping Bunny Cruelty Free International

Märkning av produkter som är veganska och där inget led inneburit tester på djur.

Natrue

Ekocertifierande organisation som grundats av några branschpionjärer inom naturkosmetik.

PETA

Välkänd organisation mot djurtester. Har dock fått kritik för att inte göra tillräckligt mycket kontroller av märkena på sin lista.

Svanen

Svensk icke vinstdrivande organisation vars miljömärkning innebär att en produkt eller dess ingredienser inte får testas på djur, inte får innehålla ämnen som klassificeras som cancerframkallande, hormonstörande eller reproduktionsskadliga.

The Vegan Society

Märkningen innebär att produkten inte innehåller ingredienser av animaliskt ursprung och inte heller får vara testad på djur.

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Annons