Sömnbrist är en av vår tids största epidemier, enligt Matthew Walker, professor i psykologi och neurovetenskap vid Berkely-universitetet i Kalifornien. Han är övertygad om att det är vår moderna livsstil som bidrar till att vi sover allt mindre, skriver The Guardian.

– Vi har stigmatiserat sömnen och associerar den med lathet. Vi vill framstå som upptagna, och ett sätt att uttrycka det på är att framhäva hur lite vi sover. Det är något eftersträvansvärt, säger Matthew Walker till tidningen.

Läs även Så mycket sämre mår du av att använda sociala medier

Enligt Walker är elektricitet en av de främsta orsakerna som med sitt ljus tillåter oss att vara vakna under dygnets alla timmar – om vi så vill.

– För det andra är det fråga om våra arbeten: inte bara de porösa gränserna mellan när du börjar och slutar, men även att våra pendeltider har förlängts. Ingen vill ge upp sin tid med familjen eller sin fritid, så de ger upp en del av sömnen istället. Men även ångest spelar en roll. Vi är lever i ett ensamt och mer deprimerat samhälle. Alkohol och koffein är mer allmänt tillgängliga. Alla dessa är sömnens fiender.

Hans forskning, som han tar upp i sin bok ”Why we sleep” visar att 20 vanliga diagnoser har samma starka koppling till sömn – Ju mindre vi sover, desto kortare blir våra liv. Som ett exempel nämner han att en 45-åring som i genomsnitt sover 6 timmar per natt löper 200 procents större risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar än en jämnårig person som sover runt 8 timmar.

Läs även Här är maten som får dig att sova gott om natten

Sömnbrist leder till att flera av kroppens förmågor försämras. Bland annat avtar regleringen av blodsockret, vilket kan leda till att vi får diabetes. Vi går dessutom lättare upp i vikt om vi sover för lite och vårt immunsystem försämras och vi blir lättre sjuka. Sömnbrist kan också vara en anledning till psykisk ohälsa, bland personer som sover för lite hade 60 procent en ökad aktivitet i amygdala, området i hjärnan som styr våra känslor. Tidigare forskning inom psykiatrin har pekat på att det är den psykiska ohälsan i sig som  leder till sömnbrist, men Matthew Walkers forskning visar att en reglerad sömn kan förbättra hälsan hos bipolära patienter.

Läs även 4 sjukdomar som liknar depression – men inte är det

För lite sömn hos vuxna kan leda till Alzheimer sjukdom, vilket – väldigt enkelt – förklarat beror på att kroppen under djupsömn ”städar hjärnan” från giftiga proteiner som kan bryta ner hjärnceller. Görs inte detta på grund av utebliven sömn växer dessa proteiner fast och blir som plack på cellerna i hjärnans djup-sömncenter och påverkar den framtida förmåga att sova djupt, vilket skapar en ond cirkel.

Om du vill förändra dina sovvanor, läs Arianna Huffingtons 7 tips på hur du kan sova bättre.

Källa: The Guardian