Sofia Ståhl krönika
7 saker en högkänslig person behöver för att må bra
1:34

Efter reklamen: 7 saker en högkänslig person behöver för att må bra

(1:34)

Slå på ljud

I dag rensades mitt system något oerhört. En konversation hjälpte mig äntligen att komma i kontakt med något som legat och tryckt länge. Jag grät som ett barn, sådan där fulgråt som kommer långt inifrån det djupaste. Det var så tydligt att det var gammal skit som behövde komma – en systemrensning om man så vill.

För mig är det självklart att vi lagrar känslor och ogråten gråt i kroppen om vi inte möter – och dealar med det. Om vi biter ihop när vi egentligen behöver bryta ihop så försvinner det inte, vi sväljer och det lagras i kropp och själ. Om vi biter ihop när vi egentligen är förbannade så försvinner inte ilskan bara för att vi ignorerar – den lägger sig någonstans inombords och väntar. Som alla känslor som inte möts.

Att lägga locket på innebär inte att det är avklarat. Ibland behöver systemet rensas. Ibland blir det översvämning för att man exempelvis är i ett bråk som handlar om något och innan man fattar det så handlar allt plötsligt om något annat, något gammalt som ännu inte retts ut och nu kommer med full kraft.

8 vanor vi tror är hälsosamma – som får motsatt effekt

Eller som för mig i dag, något blev en trigger som hjälpte mig att komma i kontakt med gammalt som behövde släppas ut. Har känt att jag behöver gråta men inte lyckats komma i kontakt med det på egen hand. Jag fulgrät så innerligt och var samtidigt inte det minsta ledsen. Kroppen behövde rensas så var i samma stund tacksam och lätt i sinnet. Befriad från gamla känslor och gråt som ännu inte gråtits.

Är tacksam för mycket av det som hänt inuti senaste åren. Att jag numera släpper fram gråt när den kommer är enormt värdefullt för mig som alltid tidigare stängt av.

Sofia Ståhl

10 tankar att ta med dig den ­närmaste tiden

1. Okej andas, så här känner jag just nu och det är okej, men vad är fakta i den här situationen?

2. Det här får mig att känna mig levande, det här vill jag göra oftare.

3. Jag borde ta det där beslutet, men… vad vill jag?

4. Tack för att jag valde att lyssna på vad jag behöver i dag.

5. En kväll av att göra precis ingenting är det finaste jag kan ge mig själv just nu.

6. Jag gör så gott jag kan med de förutsättningar som finns.

7. Jag möter upp den här känslan av stress med en jogging­runda/promenad, vet ju att det mesta känns lite lättare efter.

8. Ah, tack magkänslan för att du är så tydlig, jag hör vad du säger och övar på att lyssna på dig".

9. Vill jag det här egentligen?

10. Här ligger jag och duger.

Experten: Det här är det enda du ska fokusera på för att bli lycklig

Du hittar Sofia Ståhls blogg här!

Mest läst