Trendar: BokrecensionerKändisarMusikFilm och tvLitteratur

Tips på hur du reser billigare i sommarBrand logo
Tips på hur du reser billigare i sommar

Album och konsert

Beth Gibbons – Lives Outgrown

Beth Gibbons – Lives Outgrown.
Beth Gibbons – Lives Outgrown.

Den 17 maj släpper Beth Gibbons från Portishead sitt hett efterlängtade debutalbum som soloartist – och Lives Outgrown är riktigt bra. Väl värt väntan! Den 3 juni kommer hon dessutom till Köpenhamn för en konsert i Falkonersalen. Biljetter via livenation.se.

Dansföreställning

Midsommarnattsdröm på Norrlandsoperan

Midsommarnattsdröm på Norrlandsoperan.
Midsommarnattsdröm på Norrlandsoperan.Hans Nilsson/Kungliga Operan

”Skruvad sommarfest man sent ska glömma” lät det i SvD när det begav sig 2015, och i ett nytt samarbete mellan Norrlandsoperan, Kungliga Operan och dess balettensemble Kungliga Baletten lånas nu Alexander Ekmans ­Midsommarnatts­dröm upp till Umeå för föreställningar den 31 maj och 1 juni. 41 dansare, en sångare, sex musiker och musik komponerad av Mikael Karlsson, som förutom flera sam­arbeten med Ekman skrivit bland annat operan Melancholia. norrlandsoperan.se

Album

Jessica Pratt – Here in the Pitch

Jessica Pratt – Here in the Pitch.
Jessica Pratt – Here in the Pitch.vytejckova_gabriela

Lite old school bossa nova, lite som något som hade kunnat strömma ut från en 60-talsjukebox, lite känslan av ett minne av ett minne. Jessica Pratt har själv sagt att hon under arbetet med sitt fjärde album hämtat inspiration från Beach Boys Pet Sounds, mörka Los Angeles-myter och slutet på hippieeran. Oavsett vad: Here in the Pitch är inte ovänlig mot öronen. Ute nu.

Filmevenemang

Salam Cinema

Salam Cinema.
Salam Cinema.

Woman Life Freedom-rörelsen i Iran blev startskottet för Salam Cinema, som inte bara är en årlig festival – fysisk och online – för filmer från Iran, Västasien och dess diaspora: de anordnar också månatliga filmklubbsevenemang i Stockholm och Uppsala. Fokus ligger på röster som traditionellt varit tystade: kvinnor, medlemmar av HBTQ-samhället och filmskapare som inte är sanktionerade av regeringen. Håll koll på deras sida för filmklubbs­schema! salamcinema.se

Konst

Déplacé·e·s – JR på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Déplacé•e•s, Procession, triptyk, Turin, Italien, 2023.
Déplacé•e•s, Procession, triptyk, Turin, Italien, 2023.JR

Franske JR kombinerar sitt sociala engagemang med papper, klister, fotografi och offentlig konst i stor skala, och Déplacé·e·s – hans första soloutställning i Norden! – handlar om de miljontals barn som är på flykt i världen. Valeriia, Thierry, Kevine, Andiara, Angel, Jamal, Ajara, Moise och Mozhda är namnen på de barn som får representera dem, och genom att förstora deras porträtt på enorma banderoller ger JR synlighet till människor som berövats dem. Pågår 23 maj–12 januari. ­kulturhusetstadsteatern.se

Mode och textil

Göta Trägårdh på ­Designarkivet i Nybro

Göta Trägårdh på ­Designarkivet i Nybro.
Göta Trägårdh på ­Designarkivet i Nybro.Svensk Form

Konstnär, stilbildande modetecknare, lärare, utställningskurator och medgrundare till Beckmans designhög­skola. Göta Trägårdh definierade i decennier svenskt mode och textil, och i sommarens utställning på Designarkivet får man genom mode­illustrationer, mönsterskisser och ­textilier lära känna henne och de formgivare hon omgavs av. Pågår 1 juni–6 oktober. Mer info på ­kalmarkonstmuseum.se/designarkivet

Nya stjärnor

Examensarbeten från landets ­konstnärliga högskolor

Konstfacks ­vår­utställning 2019.
Konstfacks ­vår­utställning 2019.Gustav Karlsson Frost

Maj är examenstider, så håll ögonen öppna för att se var, hur och när du kan ta del av morgondagens stjärnors slutarbeten inom dans, foto, konst, film, design och teater. Några exempel att leta efter: avgångs­eleverna på HDK Valand, Balettakademien, Kungliga svenska balettskolan, Kungliga konsthögskolan, Beckmans, landets teaterhögskolor och Konstfack. Med mera!

Bio

Furiosa: a Mad Max Saga

Anya Taylor-Joy i Furiosa: a Mad Max Saga.
Anya Taylor-Joy i Furiosa: a Mad Max Saga.Warner Bros

Att göra actionfilm har i princip varit meningslöst sedan George Millers feministiska och adrenalintunga mästerverk Mad Max: Fury Road kom 2015, och att förvänta sig att han kan överträffa sig själv är dödsdömt. Men ja, det ska ändå bli spännande att se hur han tacklat huvudpersonen Furiosas bakgrund med Anya Taylor-Joy i rollen som Charlize Theron gjorde ikonisk. Premiär 24 maj. (Bor man i Stockholm kan man gå på en heldags Mad ­Max-festival på Bio Aspen den 1 juni!)

Podd

Bilder i Syd – om ­pressfotografi och journalistik

Bilder i Syd – om ­pressfotografi och journalistik.
Bilder i Syd – om ­pressfotografi och journalistik.Leif AA Andersson

Bildarkivet Bilder i Syd sitter på en skatt som består av 10 miljoner pressbilder tagna av fotografer på bland annat Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad från 1900-talets ­början fram till i dag. Nu har de blivit med podd! Dit bjuder de in pressfotografer som ­berättar om specifika bilder de tagit i tjänsten. I ett av avsnitten berättar till exempel Leif Å Andersson om dramatiken när han var på plats för att bevaka Norrmalmstorgsdramat i Stockholm i augusti 1973. ­bilderisyd.se/podd

Konst

Borås Art Biennial 2024

Borås Art Biennial 2021.
Borås Art Biennial 2021.Hendrik Zeitler

15 juni–15 september presenterar Borås Konstmuseum för åttonde gången i rad den internationella konstbiennalen Borås Art Biennial. I år med temat Layers, Loops, Lines, och både inne på museet och runt omkring i staden kan besökare ta del av ett femtontal konstnärers tolkningar i form av bild-, ljus- och ljudinstallationer, muralmålningar, textila verk och skulpturer. Missa inte! Om man ändå är på konstmuseet får inte heller Lars Tunbjörks tidigare ouppmärksammade fotoserie från Lettland missas. Mer info på borasartbiennial.se och boraskonstmuseum.se