Trendar: Inredning Mat och dryck Resor Kultur

5 saker som receptionisten stör sig på att du gör

18 okt, 2023
AvAino Oxblod
FotografTT.
Kvinna i reception.
Låter du bli att hälsa på morgonen eller förväntar dig att det omöjliga av receptionisten på jobbet eller hotellet?
Då är det dags att tänka om.
Här delar forna receptionisten Annika med sig av fem saker som receptionister stör sig på när du gör.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
6 saker föräldrar gör – som tonårsbarnen hatarBrand logo
6 saker föräldrar gör – som tonårsbarnen hatar

Inte säger hej

Det är lätt att se receptionisten som en del av inredningen eftersom de alltid är där när du kommer in på morgonen och de flesta sällan har några ärenden hos dem. Men de är (såklart) människor precis som alla andra och vill inte känna sig osynliga. Du behöver inte nödvändigtvis stanna och småprata, men ögonkontakt och ett enkelt hej räcker långt.

Raggar

Precis som att alla andra vill kunna göra sitt jobb utan att känna sig utsatt eller i en obekväm position gäller detta även för receptionister. Att småprata går såklart hur bra som helst, men om du nödvändigtvis ska lägga in en stöt på receptionisten så se till att du i princip är säker på att det är ömsesidigt. Du kommer nämligen med största sannolikhet inte vara den enda som har kommit på samma tanke.

Annons

Tror att de ska lösa precis allt åt dig

Bara för att receptionisten är företagets ansikte utåt betyder inte det nödvändigtvis att detta är personen som kan, och ska, lösa precis allt du har problem med. Vissa saker utöver att välkomna gäster eller svara i telefon ingår ofta i jobbet, men tänk gärna en extra gång innan du ber receptionisten att fixa en läckande toalett eller att bära tunga saker som du förväntar dig ska levereras ända fram till ditt skrivbord. Stå inte heller och titta på utan att lyfta ett finger när hen försöker få stopp på en diskmaskin som sprutar ut skum och vatten över ett parkettgolv som riskerar att förstöras (ja, det har hänt).

Pratar ingående om dina problem

Visst kan du nämna för personen i receptionen att du kom in sent för att du varit hos läkaren – men du behöver inte i detalj beskriva både symptom och diagnos, eller prata loss om din smutsiga skilsmässa eller vårdnadstvist. Om ni inte är riktigt nära så kan det lätt bli obekvämt för receptionisten som inte kan ursäkta sig och gå iväg – och dessutom kan det sitta besökare i receptionen som får dina målande beskrivningar som sitt första intryck av företaget.

Förväntar dig att de ska kunna utföra magi

En del av receptionisternas jobb är ofta att ordna med praktiska saker kring in- och utgående leveranser och att välkomna gäster, men se till att du har realistiska förväntningar på vad de kan utföra. Att säga att något måste vara på andra sidan landet samma dag (och klockan är tre på eftermiddagen) eller på andra sätt be om mirakel är som att be om att bli besviken – och bäddar för riktigt dålig stämning framöver.

Annika heter egentligen något annat.

Annons