0:53

Efter reklamen: 6 tips som får dig att sova bättre i sommarvärmen

(0:53)

Det blir en varm sommar – i år igen.

De senaste veckorna har värmen legat tung över Sverige, och stora delar av landet har haft temperaturer över 30 grader flera dagar på raken. Både Dalarna, Västsverige och Stockholmsområdet rapporterar om värmeböljan.

Även om det kan låta som skön semestervärme om man samtidigt kan ligga och bada i en sjö, så kan värmeböljan bli både jobbig och farlig för de utan bra möjligheter att svalka sig.

– Människor i riskgrupper som lider av värmen och har det svårt längtar efter att det ska bli svalt. När det inte blir det är det extra jobbigt. I förlängningen kan det ge till exempel ge en ökad belastning på sjukvården, säger meteorologen Therese Fougman på SMHI till Svenska Dagbladet.

Åsa Liliegren: Sluta lägg ut era klo-fötter på sociala medier

Extremvärme och tropiska nätter

De senaste åren har Sverige haft allt varmare somrar, och många minns nog supervärmen 2018 då det brann i skogarna för att det var så torrt. I år har det regnat desto mer, men värmen är hettan är ett faktum ändå. På sina håll blir det till och med tropiska nätter, vilket innebär att temperaturen inte sjunker under 20 grader ens någon gång under natten.

– Vi har varm luft över oss och har haft det i delar av landet i 14 dagar. Ett högtryck ligger över Ryssland och Finland medan Norge och västra Europa har molnigt och regn. Just nu är högtrycket starkare. Luften värms upp hela tiden över landmassan, så det är varmt och fortsätter att vara det, säger Therese Fougman till tidningen.

Samtidigt pekar många prognoser som gjordes i början av sommaren på att värmen kommer hålla i sig.

Att tänka på i värmen

Hur ska man göra för att klara sig så bra som möjligt i värmen då? Sjuksköterskan Johanna Holmkvist jobbar på vårdcentral i Dalarna, och har den senaste tiden fått ta emot många samtal från personer som är yrsliga i värmen, berättar hon för SVT. Där ger hon tipset att använda sig av vätskeersättning i stället för att bara dricka vatten, då kroppen tar upp det bättre.

Fina solhattar och stråhattar vi vill bära i sommar

Här är sjuksköterskans bästa tips för att klara sig i värmen:

  • Sitt inte direkt i solen. Det tar mycket energi, man förlorar vätska och riskerar värmeslag.
  • Drick rikligt. Mängd beror på ålder och om man har hjärtbesvär, men alla borde dricka minst 1,5 liter vatten om dagen.
  • Är det för varmt: Håll dig inne och stäng fönstren.

Tips för gravida och nyfödda i sommarhettan

Om man är gravid eller har en nyfödd liten bebis i sommarvärmen är det extra viktigt att prioritera svalka. Både för mamma och bebis är det bra att ta svalkande bad, om än på lite olika sätt. Medan man som vuxen kanske hellre badar i pool eller sjö, så är ett ljummet bad i badbaljan bebisens melodi.

Andra bra saker att tänka på när man har en nyfödd hemma i värmen är:

  • Tänk på att klä bebisen i rätt kläder. Löst sittande och luftiga kläder i naturliga material som bomull. Skydda gärna huvudet med en solhatt.
  • Extra vätska! Är det varmt ute behöver bebisen mer att dricka i form av bröstmjölk eller ersättning.

Källa: Rulla vagn.

Sommarens bästa läppbalsam med solskydd

Utvald läsning

Femina