Trendar: InredningMat och dryckResor

Slipp telefonförsäljarna – en gång för alla

14 nov, 2022 
AvAino Oxblod
FotografTt.
Blockera inte telefonförsäljare.
Det är inte många som tycker om när telefonförsäljarna ringer och ska försöka få en att köpa saker.
Men hur ska man hantera samtalen för att slippa dem i framtiden?
Här är fem sätt att hantera telefonförsäljarna på bästa sätt – och det handlar inte bara om att blockera dem.
Annons
12 saker du kan göra idag utan att använda din telefonBrand logo
12 saker du kan göra idag utan att använda din telefon

Att telefonförsäljare ringer och söker en hör till vardagen – och hur man än gör känns de som att de ringer om och om igen. Men det finns saker du kan göra för att minska risken att samtalen fortsätter i oändlighet.

Svara – men lägg inte på direkt

När en telefonförsäljare ringer är det många som lägger på telefonen med en gång – men gör inte det. När du lägger på utan att försäljaren hunnit prata med dig så är risken att de markerar samtalet som avbrutet i sina egna loggar. Avbrutna samtal ses inte som ett nej, vilket innebär att du kommer bli uppringd igen.

Inget vänligt småprat

Många av oss är uppfostrade att vara artiga, och det är lätt att man pratar en stund med telefonförsäljaren bara för att vara snäll. Men försäljaren har bara ett syfte med samtalet och det är att få dig att köpa deras produkt. Om du småpratar med dem kommer de tolka dig som en trolig kund och försöka ännu hårdare att sälja vad de nu vill sälja. Om du inte är intresserad ska du inte vara otrevlig, men prata inte heller för mycket.

Annons

Tappa inte humöret

Telefonförsäljare är bara personer som försöker göra sitt jobb, inte sällan unga människor som har det som sitt första jobb eller extrajobb medan de pluggar. Även om du blir irriterad av samtalen fyller det ingen funktion att bli arg på försäljaren, mer än att du får den personen att må dåligt på jobbet. Håll samtalet kort och koncist, och tacka nej utan att vara arg eller elak.

Om det är försäljaren som är otrevlig kan du dock be om att få prata med dens chef, då det är oacceptabelt beteende.

Säg exakt det här

För att minska risken för att bli uppringd om och om igen kan du faktiskt säga en specifik fras. När du tackat nej till produkten eller tjänsten det gäller kan du också be om att få bli uppsatt på en ”ring inte igen”-lista. Listorna är inte helt idiotsäkra, men att be om att få hamna på den listan gör i alla fall att det är större chans att du slipper jobbiga samtal från just det här företaget i framtiden.

Annons

Blockera numret eller anmäl dig till Nix-registret

En annan variant är faktiskt att blockera telefonförsäljarnas nummer i din mobil, så att deras samtal inte når fram till dig. Om du har en Iphone kan du gå in på numret i telefon-appen och scrolla längst ner, där du hittar alternativet ”blockera”. Tryck på den så blockeras telefonnumret.

Du kan också anmäla ditt telefonnummer till Nix-registret för att slippa oönskade samtal. Gå in på deras hemsida för att se hur du lättast anmäler dig.

Källa: Newsner.

Annons