Att börja jobba före klockan 10 är ohälsosamt.

1:26

Efter reklamen: 4 kvällsvanor som förbättrar din sömn

(1:26)

Om man är morgontrött kan det kännas som en riktig kamp att ta sig upp ur sängen på morgonen när klockan ringer och det är dags att göra sig redo för att åka till jobbet.

Nu menar den brittiska sömnforskaren Paul Kelley att den traditionella arbetsdagen, där många jobbar 8-17 med en timmes lunch, egentligen är förlegad och till och med ohälsosam.

Enligt Kelley så kan arbetsdagar som innebär att man måste gå upp tidigt på morgonen faktiskt innebära en hälsorisk. För att det inte ska vara farligt för hälsan borde vi egentligen inte börja jobba förrän 10 på förmiddagen.

– Det skulle minska människors sömnbrist i stort, säger forskaren till brittiska Daily Mail.

21 skönhetsknep alla klarar av – för finare hår, hud och makeup

Sömnforskaren: Bättre för många att börja jobba kl 10

I sin nysläppta bok Body clocks beskriver Paul Kelley hur människor har flera olika typer av sömnpersonligheter, som alla har olika behov. De vanliga kontorsarbetstiderna gör att många människor måste leva på ett sätt som är onaturligt för deras sömnmönster. Skulle alla i stället börja jobba klockan 10 på förmiddagen så skulle färre personer drabbas av sömnbrist – något sömnforskaren tycker känns mest rättvist.

– Arbetsdagar som startar klockan 10 skulle vara det mest rättvisa om man ska sätta en tid för alla. Det skulle minska människor sömnbrist i stort, säger han till Daily Mail.

Därför kan du och din partner behöva en sömnskilsmässa

Det är inte bara bra för hälsan att gå upp lite senare – det gör också under för produktiviteten, menar den brittiska sömnforskaren. Vikten av att få åtta timmars sömn är stor för att vi ska orka få saker gjort under dagen.

– Vi vet att vi behöver minst åtta timmar sömn, men ändå sover vuxna i genomsnittet cirka sex timmar per natt. Det är inte konstigt att så många lider av sömnbrist, säger forskaren.

Därför behöver kvinnor få sova ut – medan män ska gå upp tidigt

Utvald läsning

Femina