I dag är det snarare regel än undantag att bilder på kvinnor i tidningar och tv blir redigerade i photoshop, många gånger för att de ska bli smalare, kurvigare, längre eller ha slätare hud än i verkligheten. Och för många av oss är det svårt att se ifall en bild är redigerad, vilket skapar orealistiska kroppsideal.

För att motverka detta har Frankrike, från och med igår, infört en lag som kräver att alla redigerade reklambilder måste förses med en varningstext.

– Unga som exponeras för normskapande och orealistiska bilder av kroppar leder till en känsla av självförakt och dålig självkänsla som kan påverka hälsan, säger franska hälsoministern Marisol Touraine enligt BBC. 

Sedan tidigare har Frankrike stiftat en lag som tvingar modeller att ha ett läkarintyg på att de är hälsosamma innan de får gå på catwalken.

Lagen som trädde i kraft den 1 oktober kräver att alla digitalt ändrade bilder ska förses med texten: ”Redigerad bild”. De som inte följer lagen riskerar böter på 37 500 euro, cirka 360 000 kronor. Med den nya lagen hoppas de franska myndigheterna få bukt med problem som extremt smala modeller och osunda kroppsideal. Frankrike är ett av de länder i Europa med de lägsta BMI-indexet och tiotusentals fransmän lider av anorexi.

Redan innan den nya lagen trädde i kraft har den stora bildbyrån Getty beslutat sig för att förbjuda retuscherade bilder på modeller. Frankrike är inte det första land som lagstiftar om varningstexter för redigerade bilder, sedan tidigare har Israel en liknande lagstiftning.

Källa: BBC, The Guardian

Läs mer i ämnet
House of Dagmar väljer bort retuschering av modeller

Hon visar upp fusket bakom bilderna på Instagram

2016 blev året då kvinnors alla kroppsformer hyllades