svart och vit bild på järnväg

Du är inte dina dåliga vanor

Många identifierar sig utifrån sina vanor – och ofta är det de dåliga vanorna och nederlagen som vi tenderar att tillskriva oss själva. Man tycker sig vara lat, borde bli bättre på att höra av sig till vänner, anser sig dålig på att planera veckans måltider och så vidare.

Men när det kommer till hållbar förändring så handlar det mycket om att ändra sitt tankesätt och att skilja sin person från slentrianmässiga mönster.

Läs mer: Här är tipsen som ger dig rätt start på en ny vecka.

Identifiera dina värderingar

För att lyckas med en positiv förändring  så är det viktigt att bli mer medveten om sig själv. Våra vanor handlar till stor del om att ta reda på vilka våra värderingar är och vad det är som vi motiveras av.

Fundera på vad det är som du kan ägna dig åt i timmar utan att du tröttnar? Kanske är det trädgårdsarbete, promenader i skogen eller samtal med en väninna. En bra utgångspunkt är att ställa sig den raka frågan: Vad vill jag få ut av livet?

Härma inte andra personer – upptäck dina egna värderingar och skräddarsy dina nya, positiva vanor efter dig.

Ta ansvar

När du väl tagit fasta på vilka värderingar som är viktiga för dig i ditt liv – håll dem under uppsikt och låt dem guida dig. Engagera dig och ta ansvar för att göra det till en varaktig rutin.

Boka tid med en personlig tränare  som verkligen ser till att du kommer till gymmet, berätta för vänner och familj om förändringen du tagit dig an eller gå med i en stödgrupp (som Viktväktarna eller Anonyma alkoholister) som hjälper dig hålla ditt fokus.

Läs mer: Här får du tipsen som hjälper dig att nå dina mål.

Låt dig inte hindras

När man genomgår en förändring finns det mängder av hinder på vägen. Men låt dem inte stoppa dig. Ett avbrott upplevs ofta som ett nederlag, gör att man tappar motivationen och i värsta fall bryter en god vana som gör att man faller tillbaka i sämre rutiner och därmed också gör att man fattar dåliga beslut.

En del vanor kan vara helt orubbliga, andra är mer sköra – även efter lång tid. Det viktigaste är att värna och hela tiden jobba aktivt med att stärka de vanor som man format efter sina värderingar och som gör att man mår bra.

Läs mer: Minska stressen med mindfulness.